A-
A+
Teuvan lastausalue otettiin viime syksynä jälleen aktiiviseen käyttöön kolmen vuoden tauon jälkeen. Tavaraliikenne on radalla kasvanut ja UPM aloittaa tällä viikolla puutavaran rautatiekuljetukset.
Eveliina Kälviäinen
LIIKENNE UPM Metsä käynnistää tällä viikolla puutavarakuljetukset Teuvalta Pietarsaareen ja Suupohjan radan puutavaran rautatiekuljetus lisääntyy. Teuvan lastauspaikalla on lokakuussa pidetty katselmus, jossa metsäyhtiöille on osoitettu omat paikat puutavaran varastointiin ja lastaukseen Väyläviraston omistamalta varastoalueelta. Toimenpide parantaa puutavaran rautatiekuljetuksen edellytyksiä.
– UPM käynnistää pitkän tauon jälkeen puutavaran rautatiekuljetukset Suupohjan radalla. Alueella on hyvät hakkuumahdollisuudet ja rautatiekuljetus sopii hyvin yhtiön logistiikkaan, sillä Pietarsaaren tehtaalle valmistunut kolmoisraiteen sähköistys parantaa rautatiekuljetuksen kannattavuutta, toteaa UPM Metsän kuljetuspäällikkö Samuli Hujo.
Hujon mukaan puutavaran rautatiekuljetus jatkuu myös ensi vuonna.
– Mielestäni Teuvan liikennepaikasta voidaan kehittää merkittävä kuormauspaikka, kunhan lastauspaikalle saadaan sopimaan 24 vaunun kokojuna. Tällä hetkellä Teuvan kuormauspaikka ei mahdollista kokojunien kuljettamista, Hujo toteaa.
TÄNÄ VUONNA Suupohjan radalla on liikennöinyt vähintään yksi tavarajuna käytännöllisesti katsoen lähes kaikkina arkipäivinä. Tavaraliikenne on lisääntynyt tänä vuonna vuoden alusta marraskuun loppuun mennessä 53 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kuljetettu tonnimäärä ei ole kasvanut yhtä paljon, sillä osa liikenteestä on ollut puolijunien kuljettamista.
Radalla on kuljetettu pääasiassa puutavaraa mutta jonkin verran myös puunjalosteita. Haapa- ja koivukuitupuuta menee rautateitse Kaskisiin mäntykuitupuuta Teuvalta Äänekoskelle ja Pietarsaareen.
– Suupohjan metsistä kertyvän mäntykuitupuun jalostuslaitokset ovat 165 – 250 kilometrin päässä. Rekka-autokuljetus tällaisilta etäisyyksiltä ei ole kestävää. Siksi rautatiekuljetuksen kehittäminen on kannattavan metsätalouden näkökulmasta tärkeätä, kertoo Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen toiminnanjohtaja Jorma Vierula.
Hänen mukaansa Suupohjan rata on perinteisesti ollut metsäteollisuutta palveleva rata.
– Metsäteollisuuden tuotteiden, kuten sahatavaran palauttaminen Suupohjan radalle olisi luonteva jatko tavaraliikenteen lisäämiseksi, Vierula toteaa.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Kuvagalleria
A-
A+
Teuvan lastausalue otettiin viime syksynä jälleen aktiiviseen käyttöön kolmen vuoden tauon jälkeen. Tavaraliikenne on radalla kasvanut ja UPM aloittaa tällä viikolla puutavaran rautatiekuljetukset.
Eveliina Kälviäinen
LIIKENNE UPM Metsä käynnistää tällä viikolla puutavarakuljetukset Teuvalta Pietarsaareen ja Suupohjan radan puutavaran rautatiekuljetus lisääntyy. Teuvan lastauspaikalla on lokakuussa pidetty katselmus, jossa metsäyhtiöille on osoitettu omat paikat puutavaran varastointiin ja lastaukseen Väyläviraston omistamalta varastoalueelta. Toimenpide parantaa puutavaran rautatiekuljetuksen edellytyksiä.
– UPM käynnistää pitkän tauon jälkeen puutavaran rautatiekuljetukset Suupohjan radalla. Alueella on hyvät hakkuumahdollisuudet ja rautatiekuljetus sopii hyvin yhtiön logistiikkaan, sillä Pietarsaaren tehtaalle valmistunut kolmoisraiteen sähköistys parantaa rautatiekuljetuksen kannattavuutta, toteaa UPM Metsän kuljetuspäällikkö Samuli Hujo.
Hujon mukaan puutavaran rautatiekuljetus jatkuu myös ensi vuonna.
– Mielestäni Teuvan liikennepaikasta voidaan kehittää merkittävä kuormauspaikka, kunhan lastauspaikalle saadaan sopimaan 24 vaunun kokojuna. Tällä hetkellä Teuvan kuormauspaikka ei mahdollista kokojunien kuljettamista, Hujo toteaa.
TÄNÄ VUONNA Suupohjan radalla on liikennöinyt vähintään yksi tavarajuna käytännöllisesti katsoen lähes kaikkina arkipäivinä. Tavaraliikenne on lisääntynyt tänä vuonna vuoden alusta marraskuun loppuun mennessä 53 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kuljetettu tonnimäärä ei ole kasvanut yhtä paljon, sillä osa liikenteestä on ollut puolijunien kuljettamista.
Radalla on kuljetettu pääasiassa puutavaraa mutta jonkin verran myös puunjalosteita. Haapa- ja koivukuitupuuta menee rautateitse Kaskisiin mäntykuitupuuta Teuvalta Äänekoskelle ja Pietarsaareen.
– Suupohjan metsistä kertyvän mäntykuitupuun jalostuslaitokset ovat 165 – 250 kilometrin päässä. Rekka-autokuljetus tällaisilta etäisyyksiltä ei ole kestävää. Siksi rautatiekuljetuksen kehittäminen on kannattavan metsätalouden näkökulmasta tärkeätä, kertoo Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen toiminnanjohtaja Jorma Vierula.
Hänen mukaansa Suupohjan rata on perinteisesti ollut metsäteollisuutta palveleva rata.
– Metsäteollisuuden tuotteiden, kuten sahatavaran palauttaminen Suupohjan radalle olisi luonteva jatko tavaraliikenteen lisäämiseksi, Vierula toteaa.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Kuvagalleria
A-
A+
Teuvan lastausalue otettiin viime syksynä jälleen aktiiviseen käyttöön kolmen vuoden tauon jälkeen. Tavaraliikenne on radalla kasvanut ja UPM aloittaa tällä viikolla puutavaran rautatiekuljetukset.
Eveliina Kälviäinen
LIIKENNE UPM Metsä käynnistää tällä viikolla puutavarakuljetukset Teuvalta Pietarsaareen ja Suupohjan radan puutavaran rautatiekuljetus lisääntyy. Teuvan lastauspaikalla on lokakuussa pidetty katselmus, jossa metsäyhtiöille on osoitettu omat paikat puutavaran varastointiin ja lastaukseen Väyläviraston omistamalta varastoalueelta. Toimenpide parantaa puutavaran rautatiekuljetuksen edellytyksiä.
– UPM käynnistää pitkän tauon jälkeen puutavaran rautatiekuljetukset Suupohjan radalla. Alueella on hyvät hakkuumahdollisuudet ja rautatiekuljetus sopii hyvin yhtiön logistiikkaan, sillä Pietarsaaren tehtaalle valmistunut kolmoisraiteen sähköistys parantaa rautatiekuljetuksen kannattavuutta, toteaa UPM Metsän kuljetuspäällikkö Samuli Hujo.
Hujon mukaan puutavaran rautatiekuljetus jatkuu myös ensi vuonna.
– Mielestäni Teuvan liikennepaikasta voidaan kehittää merkittävä kuormauspaikka, kunhan lastauspaikalle saadaan sopimaan 24 vaunun kokojuna. Tällä hetkellä Teuvan kuormauspaikka ei mahdollista kokojunien kuljettamista, Hujo toteaa.
TÄNÄ VUONNA Suupohjan radalla on liikennöinyt vähintään yksi tavarajuna käytännöllisesti katsoen lähes kaikkina arkipäivinä. Tavaraliikenne on lisääntynyt tänä vuonna vuoden alusta marraskuun loppuun mennessä 53 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kuljetettu tonnimäärä ei ole kasvanut yhtä paljon, sillä osa liikenteestä on ollut puolijunien kuljettamista.
Radalla on kuljetettu pääasiassa puutavaraa mutta jonkin verran myös puunjalosteita. Haapa- ja koivukuitupuuta menee rautateitse Kaskisiin mäntykuitupuuta Teuvalta Äänekoskelle ja Pietarsaareen.
– Suupohjan metsistä kertyvän mäntykuitupuun jalostuslaitokset ovat 165 – 250 kilometrin päässä. Rekka-autokuljetus tällaisilta etäisyyksiltä ei ole kestävää. Siksi rautatiekuljetuksen kehittäminen on kannattavan metsätalouden näkökulmasta tärkeätä, kertoo Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen toiminnanjohtaja Jorma Vierula.
Hänen mukaansa Suupohjan rata on perinteisesti ollut metsäteollisuutta palveleva rata.
– Metsäteollisuuden tuotteiden, kuten sahatavaran palauttaminen Suupohjan radalle olisi luonteva jatko tavaraliikenteen lisäämiseksi, Vierula toteaa.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide