Isä ja poika, Sami ja Samuli Kiili ovat tehneet tänä talvena pitkää päivää Teuvan kunnan katuja auratessaan. Kiilin kolmivuotinen sopimus kunnan kanssa kattaa talvet 2019–22, ja lisäksi siinä on kaksi optiovuotta. Seuraavaksi, maan lämmettyä, alkaa harjauskausi eli katujen harjaaminen.
Juhani Pajunen
TEUVA Kuluneena talvena Teuvan pelloilla, pihoilla ja teillä on ollut paljon lunta. Kunnan teiden aurausurakoitsija Sami Kiili ei muista toista yhtä runsaslumista talvea.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Isä ja poika, Sami ja Samuli Kiili ovat tehneet tänä talvena pitkää päivää Teuvan kunnan katuja auratessaan. Kiilin kolmivuotinen sopimus kunnan kanssa kattaa talvet 2019–22, ja lisäksi siinä on kaksi optiovuotta. Seuraavaksi, maan lämmettyä, alkaa harjauskausi eli katujen harjaaminen.
Juhani Pajunen
TEUVA Kuluneena talvena Teuvan pelloilla, pihoilla ja teillä on ollut paljon lunta. Kunnan teiden aurausurakoitsija Sami Kiili ei muista toista yhtä runsaslumista talvea.
– Auraajan näkökulmasta todella haastava talvi. Tämä työhän on ihmisten palvelua ja ihmisten murheiden kuuntelemista. Tilaaja (Teuvan kunta) on ollut varsin tyytyväinen, sieltä ei ole kuulunut mitään.
Kuntalaisten yhteydenottoja auraamiseen liittyen on puolestaan tullut sitäkin enemmän.
– Niitä on tullut yhtä paljon kuin luntakin.
Kunnan tekninen johtaja Matti Hakola kertoo, että kunnalle ei kuntalaisilta ole tullut talven aikana palautetta teiden kunnosta normaalia enempää.
– Nyt lopputalvesta saimme tosin runsaasti palautetta siitä, että urakoitsija ei ole ehtinyt joka paikkaan heti. Kuntaan tuli myös palautetta valtion vastuulla olevien keskustan teiden polanteista.
– Mennyt talvi on ollut runsasluminen ja siten aiheuttanut haasteita urakoitsijoille. Lisäksi niin valtion kuin kuntien urakoitsijoiden kalustosta puuttuu järeämpi tiekarhukalusto, Hakola muistuttaa.
TÄSTÄ TALVESTA haasteellisen ovat tehneet paitsi runsaat lumisademäärät myös ilman vaihtelu.
– Kun olet saanut aurattua niin ilma vaihtuu. Kun pitäisi hiekoittaa niin alkaa jo sataa uutta lunta. Tällaisia kertoja on ollut useita. Se tekeekin tästä haastavaa, Kiili toteaa.
Myös joidenkin teiden huono kunto on tuottanut auraajalle ongelmia.
– Osa kaduista on niin huonopohjaisia eli asfaltointi niin epätasaista, että auraus hidastuu niillä olennaisesti. Sekin tekee aurauksesta hidastavaa ja haastavaa, kun osa teistä on pätkittyjä teitä.
Etenkin juuri kyseisillä päättyvillä teillä lumen läjitys on ollut vaikeaa, koska vapaa tila tahtoo yksinkertaisesti loppua kesken.
– Siitä selviää ihmisten kanssa puhumalla ja sopimalla, mihin lunta voi varastoida. Teuvalla lumen pois siirtäminen on hyvin vähäistä.
Monet Teuvan keskustan tiet olivat pakkastalven aikana melkoisia ”perunapeltoja”. Polanteisia teitä varten Kiilin auroissa on polanneterä, mutta sekään ei aina pure kovaan polanteeseen.
– Kyllä se tiekarhua vaatisi, jotta sen saisi tosiaankin hyvin pois, Kiili tietää.
TEUVAN KESKUSTASSA Porvarintie, Asematie, Pitkätie, Hakalantie ja Luovantie ovat valtion teitä. Niiden hoidosta vastaa Väylävirasto, jonka urakoitsijana alueella toimii YIT Suomi.
Tätä asiaa myös Kiili terävöittää kuntalaisille: valtion teillä on oma urakoitsijansa. Esimerkiksi Pitkätie on valtion tie rautetien tasoristeykseen asti, minkä jälkeen tie haarautuu kunnan vastuulla oleviksi Rasintieksi ja Kortesnevantieksi.
– Taajaman sisällä on myös valtion teitä. Vaikka ne ovat valtion vastuulla, minulla saattaa soida puhelin niihin liittyen, Kiili kertoo.
Kiilillä on käytössä neljä auratraktoria. Hänen lisäkseen teitä auraa kaksi työntekijää. Miehet auraavat etupäässä öisin, päivisin tehdään väliaurauksia.
– Ei sitä koneiden puolesta ole tiukilla ollut, mutta jaksaminen on eri asia. Tunnit venyvät pitkiksi: ne menevät siihen 20 tuntiin vuorokaudessa. Yhtenä työpäivänä voi olla hiekoitusta ja aurausta molempia.
Kiili on aurannut Teuvan kunnan vastuulla olevia teitä nyt kolme vuotta. Aiemmin hän aurasi yksityisiä piha-alueita.
Ensi talvea silmällä pitäen mies toivoo, että polttoaineen hinta hakee paikkansa.
– Sehän on puolella noussut. Tätä ei ole mitenkään otettu huomioon kokonaisurakassa.
Nykyisillä dieselin hinnoilla auraaminen ei ole enää kannattavaa toimintaa.
– Sehän syö katetta hirmuisesti.
Juhani Pajunen
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Isä ja poika, Sami ja Samuli Kiili ovat tehneet tänä talvena pitkää päivää Teuvan kunnan katuja auratessaan. Kiilin kolmivuotinen sopimus kunnan kanssa kattaa talvet 2019–22, ja lisäksi siinä on kaksi optiovuotta. Seuraavaksi, maan lämmettyä, alkaa harjauskausi eli katujen harjaaminen.
Juhani Pajunen
TEUVA Kuluneena talvena Teuvan pelloilla, pihoilla ja teillä on ollut paljon lunta. Kunnan teiden aurausurakoitsija Sami Kiili ei muista toista yhtä runsaslumista talvea.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Isä ja poika, Sami ja Samuli Kiili ovat tehneet tänä talvena pitkää päivää Teuvan kunnan katuja auratessaan. Kiilin kolmivuotinen sopimus kunnan kanssa kattaa talvet 2019–22, ja lisäksi siinä on kaksi optiovuotta. Seuraavaksi, maan lämmettyä, alkaa harjauskausi eli katujen harjaaminen.
Juhani Pajunen
TEUVA Kuluneena talvena Teuvan pelloilla, pihoilla ja teillä on ollut paljon lunta. Kunnan teiden aurausurakoitsija Sami Kiili ei muista toista yhtä runsaslumista talvea.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide