A-
A+
Väylävirasto on aloittanut Suupohjan radan suunnittelu- ja korjaushankkeen. Suunnittelu ja korjaukset etenevät rinnakkain. Väylävirasto kielsi viime syyskuuyssa liikennöinnin radalla turvallisuussyistä kuvassa olevan Kyrönjoen ratasillan kriittisen huonon kunnon takia.
Väylävirasto
SUUPOHJA Väylävirasto on käynnistänyt Seinäjoki–Kaskinen-radan eli Suupohjan radan suunnittelu- ja korjaushankkeen, jossa suunnitellaan ja aloitetaan osa radan kiireellisimmistä korjauksista. Koko radan korjaaminen liikennöitävään kuntoon edellyttäisi kuitenkin merkittävää lisärahoitusta.
Suupohjan rata on erittäin huonokuntoinen 113 kilometriä pitkä rataosuus, joka on ollut suljettuna liikenteeltä syyskuusta 2024 lähtien. Erityisesti Kyrönjoen, Seinäjoen ja Närpiönjoen ratasillat ovat erittäinhuonossa kunnossa, eikä turvallinen liikennöinti radalla ole tällä hetkellä mahdollista. Rataosalla liikkuu kuitenkin edelleen säännöllisesti kevyttä kunnossapitokalustoa, joten tienkäyttäjien on oltava tarkkana tasoristeyksissä. Liikennöinnin jatkaminen radalla edellyttää merkittäviä korjaustoimia.
Hankkeessa käynnistetään osa Suupohjan radan kiireellisimmistä korjaustoimenpiteistä. Hankkeelle osoitettu 15 miljoonan euron rahoitus ei kuitenkaan kata koko radan korjaustarvetta.
– Hankkeen tavoitteena on parantaa radan turvallisuutta ja valmiutta liikennöintiin sekä määritellä tarkemmin tulevaisuuden korjaus- ja rahoitustarpeita, tiivistää toimialajohtaja Jaakko Knuutila Väyläviraston tiedotteessa.
Hankkeen suunnitteluosuudessa laaditaan aluksi Seinäjoki–Koskenkorva-rataosalle tarveselvitys, jossa kartoitetaan tarvittavat korjaustoimenpiteet. Selvitys tuottaa tietoa radan korjaustoimenpiteiden laajuudesta ja kustannuksista sekä selventää jatkosuunnittelun tarpeita. Tarveselvitys valmistuu tämän vuoden aikana.
Rinnakkain tarveselvityksen kanssa etenevät radan osittaiset korjaustoimenpiteet, jotka kohdistuvat alkuvaiheessa Seinäjoen ratasiltaan ja rahoituksen mahdollistaessa myös Kyrönjoen ratasiltaan. Lisäksi tutkitaan mahdollisuuksia parantaa rataosan turvallisuutta vähentämällä tasoristeysten määrää. Hallinnollisten suunnitelmien hyväksymisen ja tarkemman rakentamissuunnittelun jälkeen päästään etenemään kohti varsinaisia korjaustoimenpiteitä maastossa. Korjaustoimenpiteet on tarkoitus aloittaa Seinäjoen ratasillasta. Jo ennen tätä tehdään maastossa erilaisia tutkimuksia ja mittauksia, jotka tuottavat lähtötietoa suunnittelulle.
Seinäjoen ratasillasta laaditaan hallinnollinen ratasuunnitelma vuosien 2025–26 aikana. Tavoitteena on aloittaa myös Kyrönjoen ratasillan sekä mahdollisesti myös Närpiönjoen ratasillan ratasuunnitelman laatiminen tämän vuoden aikana. Korjaustoimenpiteiden toteutus maastossa voi alkaa aikaisintaan vuonna 2027.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Väylävirasto on aloittanut Suupohjan radan suunnittelu- ja korjaushankkeen. Suunnittelu ja korjaukset etenevät rinnakkain. Väylävirasto kielsi viime syyskuuyssa liikennöinnin radalla turvallisuussyistä kuvassa olevan Kyrönjoen ratasillan kriittisen huonon kunnon takia.
Väylävirasto
SUUPOHJA Väylävirasto on käynnistänyt Seinäjoki–Kaskinen-radan eli Suupohjan radan suunnittelu- ja korjaushankkeen, jossa suunnitellaan ja aloitetaan osa radan kiireellisimmistä korjauksista. Koko radan korjaaminen liikennöitävään kuntoon edellyttäisi kuitenkin merkittävää lisärahoitusta.
Suupohjan rata on erittäin huonokuntoinen 113 kilometriä pitkä rataosuus, joka on ollut suljettuna liikenteeltä syyskuusta 2024 lähtien. Erityisesti Kyrönjoen, Seinäjoen ja Närpiönjoen ratasillat ovat erittäinhuonossa kunnossa, eikä turvallinen liikennöinti radalla ole tällä hetkellä mahdollista. Rataosalla liikkuu kuitenkin edelleen säännöllisesti kevyttä kunnossapitokalustoa, joten tienkäyttäjien on oltava tarkkana tasoristeyksissä. Liikennöinnin jatkaminen radalla edellyttää merkittäviä korjaustoimia.
Hankkeessa käynnistetään osa Suupohjan radan kiireellisimmistä korjaustoimenpiteistä. Hankkeelle osoitettu 15 miljoonan euron rahoitus ei kuitenkaan kata koko radan korjaustarvetta.
– Hankkeen tavoitteena on parantaa radan turvallisuutta ja valmiutta liikennöintiin sekä määritellä tarkemmin tulevaisuuden korjaus- ja rahoitustarpeita, tiivistää toimialajohtaja Jaakko Knuutila Väyläviraston tiedotteessa.
Hankkeen suunnitteluosuudessa laaditaan aluksi Seinäjoki–Koskenkorva-rataosalle tarveselvitys, jossa kartoitetaan tarvittavat korjaustoimenpiteet. Selvitys tuottaa tietoa radan korjaustoimenpiteiden laajuudesta ja kustannuksista sekä selventää jatkosuunnittelun tarpeita. Tarveselvitys valmistuu tämän vuoden aikana.
Rinnakkain tarveselvityksen kanssa etenevät radan osittaiset korjaustoimenpiteet, jotka kohdistuvat alkuvaiheessa Seinäjoen ratasiltaan ja rahoituksen mahdollistaessa myös Kyrönjoen ratasiltaan. Lisäksi tutkitaan mahdollisuuksia parantaa rataosan turvallisuutta vähentämällä tasoristeysten määrää. Hallinnollisten suunnitelmien hyväksymisen ja tarkemman rakentamissuunnittelun jälkeen päästään etenemään kohti varsinaisia korjaustoimenpiteitä maastossa. Korjaustoimenpiteet on tarkoitus aloittaa Seinäjoen ratasillasta. Jo ennen tätä tehdään maastossa erilaisia tutkimuksia ja mittauksia, jotka tuottavat lähtötietoa suunnittelulle.
Seinäjoen ratasillasta laaditaan hallinnollinen ratasuunnitelma vuosien 2025–26 aikana. Tavoitteena on aloittaa myös Kyrönjoen ratasillan sekä mahdollisesti myös Närpiönjoen ratasillan ratasuunnitelman laatiminen tämän vuoden aikana. Korjaustoimenpiteiden toteutus maastossa voi alkaa aikaisintaan vuonna 2027.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Väylävirasto on aloittanut Suupohjan radan suunnittelu- ja korjaushankkeen. Suunnittelu ja korjaukset etenevät rinnakkain. Väylävirasto kielsi viime syyskuuyssa liikennöinnin radalla turvallisuussyistä kuvassa olevan Kyrönjoen ratasillan kriittisen huonon kunnon takia.
Väylävirasto
SUUPOHJA Väylävirasto on käynnistänyt Seinäjoki–Kaskinen-radan eli Suupohjan radan suunnittelu- ja korjaushankkeen, jossa suunnitellaan ja aloitetaan osa radan kiireellisimmistä korjauksista. Koko radan korjaaminen liikennöitävään kuntoon edellyttäisi kuitenkin merkittävää lisärahoitusta.
Suupohjan rata on erittäin huonokuntoinen 113 kilometriä pitkä rataosuus, joka on ollut suljettuna liikenteeltä syyskuusta 2024 lähtien. Erityisesti Kyrönjoen, Seinäjoen ja Närpiönjoen ratasillat ovat erittäinhuonossa kunnossa, eikä turvallinen liikennöinti radalla ole tällä hetkellä mahdollista. Rataosalla liikkuu kuitenkin edelleen säännöllisesti kevyttä kunnossapitokalustoa, joten tienkäyttäjien on oltava tarkkana tasoristeyksissä. Liikennöinnin jatkaminen radalla edellyttää merkittäviä korjaustoimia.
Hankkeessa käynnistetään osa Suupohjan radan kiireellisimmistä korjaustoimenpiteistä. Hankkeelle osoitettu 15 miljoonan euron rahoitus ei kuitenkaan kata koko radan korjaustarvetta.
– Hankkeen tavoitteena on parantaa radan turvallisuutta ja valmiutta liikennöintiin sekä määritellä tarkemmin tulevaisuuden korjaus- ja rahoitustarpeita, tiivistää toimialajohtaja Jaakko Knuutila Väyläviraston tiedotteessa.
Hankkeen suunnitteluosuudessa laaditaan aluksi Seinäjoki–Koskenkorva-rataosalle tarveselvitys, jossa kartoitetaan tarvittavat korjaustoimenpiteet. Selvitys tuottaa tietoa radan korjaustoimenpiteiden laajuudesta ja kustannuksista sekä selventää jatkosuunnittelun tarpeita. Tarveselvitys valmistuu tämän vuoden aikana.
Rinnakkain tarveselvityksen kanssa etenevät radan osittaiset korjaustoimenpiteet, jotka kohdistuvat alkuvaiheessa Seinäjoen ratasiltaan ja rahoituksen mahdollistaessa myös Kyrönjoen ratasiltaan. Lisäksi tutkitaan mahdollisuuksia parantaa rataosan turvallisuutta vähentämällä tasoristeysten määrää. Hallinnollisten suunnitelmien hyväksymisen ja tarkemman rakentamissuunnittelun jälkeen päästään etenemään kohti varsinaisia korjaustoimenpiteitä maastossa. Korjaustoimenpiteet on tarkoitus aloittaa Seinäjoen ratasillasta. Jo ennen tätä tehdään maastossa erilaisia tutkimuksia ja mittauksia, jotka tuottavat lähtötietoa suunnittelulle.
Seinäjoen ratasillasta laaditaan hallinnollinen ratasuunnitelma vuosien 2025–26 aikana. Tavoitteena on aloittaa myös Kyrönjoen ratasillan sekä mahdollisesti myös Närpiönjoen ratasillan ratasuunnitelman laatiminen tämän vuoden aikana. Korjaustoimenpiteiden toteutus maastossa voi alkaa aikaisintaan vuonna 2027.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide