Suupohjan radan puolesta vaikuttaminen on ollut tänä vuonna Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen ykkösasia. Uhkana oli, että radan kunnossapito lopetettaisiin tämän vuoden lopussa ja liikennöinti loppuisi.
Arkisto / Pentti Yli-Karjanmaa
SUUPOHJA Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen toiminnanjohtaja Jorma Vierula iloitsee siitä, että Suupohjan radan kunnossapito jatkuu. Jos kunnossapitoon ei olisi myönnetty rahaa hallituksen budjettiriihessä, liikennöinti radalla olisi loppunut ensi vuoden alussa.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Suupohjan radan puolesta vaikuttaminen on ollut tänä vuonna Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen ykkösasia. Uhkana oli, että radan kunnossapito lopetettaisiin tämän vuoden lopussa ja liikennöinti loppuisi.
Arkisto / Pentti Yli-Karjanmaa
SUUPOHJA Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen toiminnanjohtaja Jorma Vierula iloitsee siitä, että Suupohjan radan kunnossapito jatkuu. Jos kunnossapitoon ei olisi myönnetty rahaa hallituksen budjettiriihessä, liikennöinti radalla olisi loppunut ensi vuoden alussa.
– Kun sen tietää ja on nähnyt, kuinka lujassa budjettiraha on tällaisiin hankkeisiin, niin kyllähän tämä oli erittäin iloinen ja myönteinen juttu, että saatiin tuo 3,5 miljoonaa euroa. Se oli hieno juttu, odotuksiin nähden selvästi isompi.
Radan tehostettuun kunnossapitoon myönnettiin budjettiriihessä 3,5 miljoonaa euroa vuodelle 2023. Tämän lisäksi rata saa 300 000 euroa suunnittelurahaa. Asiasta kertoivat ensimmäisinä Ilkka-Pohjalainen ja Yle 1. syyskuuta.
Hallituksen budjettineuvottelut eli budjettiriihi pidettiin 31.8. ja 1.9. Viimeisen sanan valtion ensi vuoden budjetista sanoo eduskunta. Budjetin lähetekeskustelu alkaa eduskunnassa 20. syyskuuta.
SUUPOHJAN RATA on pysynyt liikennöitävässä kunnossa tehostetun kunnossapidon ansiosta, johon on osoitettu vuosittain kaksi miljoonaa euroa Väyläviraston rahoja: tähän on sisältynyt päivittäisen kunnossapidon lisäksi yksittäisiä kiskojen ja pölkkyjen vaihtoja. Kyseisen rahoituksen oli määrä loppua tämän vuoden jälkeen. Vuoden 2023 alkuperäisessä budjettiehdotuksessa ei ollut osoitettu lainkaan rahaa radan kunnossapitoon, mikä olisi tarkoittanut liikennöinnin loppumista radalla.
Kunnossapitorahoitusta esitettiin ratkaistavaksi jo huhtikuun kehysriihessä, mutta asia ei ollut siellä esillä. Seuraava etappi oli budjettiriihi.
– Eihän tässä ollut enää kuin neljä kuukautta siihen, että radan liikenne olisi loppunut. Sillä tavalla tämä päätös ja odottava tilanne meni aika pitkälle, mutta nyt se päätös on tullut, ja hyvä niin, Vierula toteaa.
VÄYLÄVIRASTON teettämässä, joulukuussa 2021 julkaistussa hankeselvityksessä arvioitiin, ettei Suupohjan radan peruskorjaus ole yhteiskuntataloudellisesti kannattavaa. Sen jälkeen rautatieyhdistyksessä todettiin, että radan jatko on poliittisten päätöksentekijöiden käsissä, minkä takia tarvittiin poliittista vaikuttamista.
Sitä on tehty tänä vuonna. Vierula kertoo, että Vaasan vaalipiirin kansanedustajat sekä Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan liitot ovat tehneet paljon vaikuttamistyötä Suupohjan radan hyväksi. Rautatieyhdistys on ollut edustajien ja liittojen kanssa tiiviisti yhteydessä.
Peruskorjaukseen ei budjettiriihessä rahaa saatu, mutta kunnossapitorahoitusta ensi vuodelle kuitenkin. Tämä siis antoi radalle lisää elinikää ainakin yhden vuoden.
– Kun yhdessä ja laajalla rintamalla asiaa ajetaan, niin tuloksia saavutetaan, Vierula summaa.
300 000 euron suunnittelurahaa ei lisätty budjettiin vasta budjettiriihessä, vaan se oli mukana jo aiemmin valtionvarainministeriön budjettiesityksessä. Vierulalle on vielä epäselvää, mihin suunnitteluraha on tarkalleen ottaen tarkoitettu.
SUUPOHJAN RADAN liikennöintinopeutta alennettiin 60–80 kilometristä 50 kilometriin tunnissa elokuussa 2021 sen jälkeen, kun yksittäisissä kiskoissa oli havaittu pitkittäishalkeamia. Sen takia radalla tehtiin viime keväänä kiskojen ultraäänitarkastus mahdollisten kiskovikojen havaitsemiseksi ajoissa. Ultraäänitarkastusten tulosten perusteella vaihdetaan syksyn aikana pari kilometriä kiskoja. Viidenkympin nopeusrajoitus voidaan poistaa tämän jälkeen.
– Nyt kun on tämä 3,5 miljoonaa, niin pystytään jatkamaan sitä radan kunnossapitoa. Eihän se summa peruskorjaustarvetta taklaa, mutta sellaista akuuttia korjauksen tarvetta radalla ei nyt ole, Vierula sanoo.
Tänä vuonna Suupohjan radalla on kulkenut elokuun loppuun mennessä noin 350 tavarajunaa. Kesäkuun loppuun asti liikennemäärissä oltiin samalla tasolla kuin kahtena edellisenäkin vuotena, mutta heinä-elokuu olivat Vierulan mukaan huonoja: junien peruutuksia oli niin paljon, että vain puolet tilatuista junista ajoi radalla. Vierula ei osaa sanoa syytä junakuljetusten vähentymiselle kahtena viime kuuna.
Juhani Pajunen
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Suupohjan radan puolesta vaikuttaminen on ollut tänä vuonna Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen ykkösasia. Uhkana oli, että radan kunnossapito lopetettaisiin tämän vuoden lopussa ja liikennöinti loppuisi.
Arkisto / Pentti Yli-Karjanmaa
SUUPOHJA Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen toiminnanjohtaja Jorma Vierula iloitsee siitä, että Suupohjan radan kunnossapito jatkuu. Jos kunnossapitoon ei olisi myönnetty rahaa hallituksen budjettiriihessä, liikennöinti radalla olisi loppunut ensi vuoden alussa.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Suupohjan radan puolesta vaikuttaminen on ollut tänä vuonna Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen ykkösasia. Uhkana oli, että radan kunnossapito lopetettaisiin tämän vuoden lopussa ja liikennöinti loppuisi.
Arkisto / Pentti Yli-Karjanmaa
SUUPOHJA Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen toiminnanjohtaja Jorma Vierula iloitsee siitä, että Suupohjan radan kunnossapito jatkuu. Jos kunnossapitoon ei olisi myönnetty rahaa hallituksen budjettiriihessä, liikennöinti radalla olisi loppunut ensi vuoden alussa.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide