Raakapuukuljetusten määrä Suupohjan radalla ei tällä hetkellä ole sillä tasolla, jolla se on parhaimmillaan ollut. Tämä johtuu metsäteollisuuden taantumasta ja tehtaiden seisokeista. Valtion ensi vuoden talousarvioesityksessä on 15 miljoonan euron määräraha radan korjaamiseen. Kuva on Teuvan lastauspaikalta.
Arkisto / Juhani Pajunen
SUUPOHJA Suupohjan radan tulevaisuus näyttää jälleen kertaluokkaa valoisammalta. Hallituksen ensi vuoden talousarvioesityksessä Suupohjan radan korjaamiseen välillä Seinäjoki–Kaskinen esitetään 15 miljoonan euron valtuutta sekä miljoonan euron määrärahaa hankkeen suunnitteluun ja osittaiseen toteuttamiseen.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Raakapuukuljetusten määrä Suupohjan radalla ei tällä hetkellä ole sillä tasolla, jolla se on parhaimmillaan ollut. Tämä johtuu metsäteollisuuden taantumasta ja tehtaiden seisokeista. Valtion ensi vuoden talousarvioesityksessä on 15 miljoonan euron määräraha radan korjaamiseen. Kuva on Teuvan lastauspaikalta.
Arkisto / Juhani Pajunen
Juhani Pajunen
SUUPOHJA Suupohjan radan tulevaisuus näyttää jälleen kertaluokkaa valoisammalta. Hallituksen ensi vuoden talousarvioesityksessä Suupohjan radan korjaamiseen välillä Seinäjoki–Kaskinen esitetään 15 miljoonan euron valtuutta sekä miljoonan euron määrärahaa hankkeen suunnitteluun ja osittaiseen toteuttamiseen.
Hallitus päätti rahoituksesta yhdessä muiden liikennehankkeiden kanssa eilen tiistaina pidetyssä budjettiriihessä. Vuoden 2025 talousarvioesitys käsitellään seuraavaksi valtioneuvoston yleisistunnossa 23. syyskuuta.
Suupohjan radan korjaamiseen valtion budjettiesityksessä varattu rahasumma saattaa olla radan pelastus, koska sen tulevaisuus on ollut toistuvasti uhattuna. Kesäkuussa 2018 Väylävirasto ilmoitti, että radan kunnossapito päättyy joulukuussa 2019. Maaliskuussa 2019 kunnossapitoa päätettiin kuitenkin jatkaa vuoden 2020 loppuun ja huhtikuussa 2020 vuoden 2022 loppuun asti.
Toukokuussa 2023 Väylävirasto ilmoitti harkitsevansa radan sulkemista vuonna 2024. Perusteena oli radalle tehty kuntokartoitus, jonka perusteella radan kunto oli erittäin heikko ja korjaustarpeet merkittävät. Radan korjaamisen hinta-arvio oli 240 miljoonaa euroa sisältäen radan sähköistyksen.
Syyskuussa 2023 tehdyssä talousarvioesityksessä vuodelle 2024 kuitenkin esitettiin viiden miljoonan euron suunnittelurahaa Suupohjan radalle. Asian taustalla oli Metsä Boardin Kaskisiin suunnittelema taivekartonkitehdas. Kun yhtiö ilmoitti maaliskuussa peruvansa tehdasinvestoinnin sen kokonaiskustannusten ylittäessä merkittävästi alkuperäiset arviot, myös radan peruskorjauksen suunnittelu lopetettiin eikä siihen siis käytetty viiden miljoonan euron määrärahaa.
Nyt asiat näyttävät 15 miljoonan euron määrärahan ansiosta radan kannalta taas paremmilta.
– Kyllä Suupohjan radan kanssa on näitä käänteitä riittänyt. Tämä on jälleen yksi iso käänne. Tämä voi olla jopa niin iso käänne, että radan tulevaisuus näyttää kohtuullisen hyvältä, summaa tilanteen Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen toiminnanjohtaja Jorma Vierula.
Vierula sanoo määrärahan varmistumisen olevan "superhieno asia".
– Kun maaliskuussa tuli tieto siitä, että taivekartonkitehdas ei Kaskisiin toteudu, niin olihan se aika lamaannuttava uutinen siihen tilanteeseen. Mutta kyllähän tässä on kirkastunut ajatus siihen, että eihän tämä rata yhdestä tehtaasta ole kiinni, vaikka se tärkeä olisi ollutkin.
– On hyvä, että rataa ja infraa laitetaan kuntoon, että sitten tulevaisuudessa yritykset voivat hyötyä tästä radasta. Tavallaan infra on sitten valmiina, Vierula toteaa.
Väylävirasto päättää radan pitäjänä sen, mihin nyt esitetyt investointirahat käytetään. Vierula arvelee yhdeksi todennäköiseksi kohteeksi siltoja, joita radalla on yhteensä 35.
– Ne ovat alkuperäiset ja niissä on korjausvelkaa. Se raha riittää minun käsitykseni mukaan hyvin pitkälti rautatiesiltojen korjaamiseen.
Määrärahan saamisesta budjettiesitykseen on Vierulan mukaan kiittäminen Vaasan vaalipiirin kansanedustajia.
– Tässä vuosien aikanahan ovat ehtineet hallitukset vaihtua. Hallituspuolueiden kansanedustajilla on aina ollut se vaikuttamisen paikka.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Raakapuukuljetusten määrä Suupohjan radalla ei tällä hetkellä ole sillä tasolla, jolla se on parhaimmillaan ollut. Tämä johtuu metsäteollisuuden taantumasta ja tehtaiden seisokeista. Valtion ensi vuoden talousarvioesityksessä on 15 miljoonan euron määräraha radan korjaamiseen. Kuva on Teuvan lastauspaikalta.
Arkisto / Juhani Pajunen
SUUPOHJA Suupohjan radan tulevaisuus näyttää jälleen kertaluokkaa valoisammalta. Hallituksen ensi vuoden talousarvioesityksessä Suupohjan radan korjaamiseen välillä Seinäjoki–Kaskinen esitetään 15 miljoonan euron valtuutta sekä miljoonan euron määrärahaa hankkeen suunnitteluun ja osittaiseen toteuttamiseen.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Raakapuukuljetusten määrä Suupohjan radalla ei tällä hetkellä ole sillä tasolla, jolla se on parhaimmillaan ollut. Tämä johtuu metsäteollisuuden taantumasta ja tehtaiden seisokeista. Valtion ensi vuoden talousarvioesityksessä on 15 miljoonan euron määräraha radan korjaamiseen. Kuva on Teuvan lastauspaikalta.
Arkisto / Juhani Pajunen
SUUPOHJA Suupohjan radan tulevaisuus näyttää jälleen kertaluokkaa valoisammalta. Hallituksen ensi vuoden talousarvioesityksessä Suupohjan radan korjaamiseen välillä Seinäjoki–Kaskinen esitetään 15 miljoonan euron valtuutta sekä miljoonan euron määrärahaa hankkeen suunnitteluun ja osittaiseen toteuttamiseen.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide