Esa Tamsin kasvihuoneissa kasvatetaan salaatteja ja yrttejä. Kasvihuoneiden pinta-ala on yhteensä 1,2 hehtaaria.
Juhani Pajunen
ÄYSTÖ Esa Tamsi on työskennellyt kasvihuoneilla jo 34 vuotta, joista 30 vuotta vetovastuullisena yrittäjänä. Teuvan Vuoden Yritykseksi valittu Esa Tamsi Oy valmistaa salaatteja ja yrttejä kasvihuoneissa Äystöllä.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Markkina on kasvanut sitä mukaa, kun ihmiset ovat oppineet syömään salaattia.
Esa Tamsi
ÄYSTÖ Esa Tamsi on työskennellyt kasvihuoneilla jo 34 vuotta, joista 30 vuotta vetovastuullisena yrittäjänä. Teuvan Vuoden Yritykseksi valittu Esa Tamsi Oy valmistaa salaatteja ja yrttejä kasvihuoneissa Äystöllä.
Yrityksessä on noin 25 työntekijää ja kesällä lisäksi 10–15 kausityöntekijää. Esan kolme veljeä Aapo, Ari ja Olli Tamsi toimivat hekin yrityksessä työnjohdollisissa tehtävissä.
– Siellä on aina omaa porukkaa näyttämässä esimerkillä, mitenkä sitä hommaa tehdään. Meillä on sitoutunutta työporukkaa, pisimmät ovat olleet jo yli 40 vuotta, Esa kiittelee.
YRITYKSEN PERUSTI Esan isä Paavo Juhani Tamsi vuonna 1971. Paavo J. Tamsin Kauppapuutarhan ensimmäinen kasvihuone oli 900 neliömetrin suuruinen ja viljelykasvina oli kurkku. 1970-luvun puolivälin jälkeen siirryttiin kokonaan salaatin viljelyyn. Vuonna 2006 yritysmuoto vaihtui kommandiittiyhtiöstä osakeyhtiöksi.
Esa oli isänsä kauppapuutarhassa kesätöissä jo 13–14-vuotiaasta lähtien. Peruskoulun käytyään hän opiskeli puutarhuriksi Lepaan puutarhaopistossa Hattulassa. Tämän jälkeen hän vastasi muun muassa markkinoinnista isänsä yrityksessä. Vuonna 1992 yrityksessä tehtiin sukupolvenvaihdos ja Esa otti siitä vetovastuun 24-vuotiaana.
– Siihen aikaan tuli kasvivalotus ja lamputettiin isoja huoneita, muistelee Esa noita vuosia.
Yrityksen viimeisiinkin kasvihuoneisiin laitettiin valot vuonna 2000. Taustalla vaikutti se, että kilpailijoilla oli myös talviviljelyä, ja jos Tamsillakin ei olisi tehty näin, osa asiakkaista olisi saattanut talven aikana kaikota. Ennen ympärivuotisuutta työntekijöitä oli pitänyt aina lomauttaa talveksi, vaikkakin osa oli voinut tehdä talvella kunnostustöitä ja kasvualustojen vaihtoa.
Toinen suuri muutos on ollut siirtyminen kilokaupasta kappalekauppaan salaattimyynnissä 1990-luvun puolivälissä. Yrityksessä ei lähdetty ruukkuviljelyyn, vaan salaatit leikataan irti ja pakataan pusseihin.
– Se lisäsi tuotteen houkuttelevuutta ja säilyvyyttä ja näyttikin paremmalta siinä komeassa pussissa.
Kolmas suuri kehitysaskel on ollut liikkuvat kasvualustat. Salaattien isoja kasvupöytiä, viljelypetejä, pystyy kasvihuoneissa liikuttelemaan automatiikan avulla sen mukaan, missä kasvuvaiheessa salaatit ovat.
Salaatin kasvurytmi on noin kuusi viikkoa: ensimmäiset kolme viikkoa salaatti kasvaa taimena ja seuraavat kolme viikkoa kasvatuslinjassa. Esa Tamsin isoimmassa kasvihuoneessa on 600 liikkuvaa viljelypetiä, joissa kasvaa yhteensä noin 300 000 salaattia. Satoja saadaan 17 vuodessa. Kun salaatti on valmis, se siirtyy automaattista kuljetuslinjastoa pitkin pakkaamoon. Valmista salaattia voidaan säilyttää kylmiössä enintään 2–3 päivää, minkä jälkeen se on viimeistään lähetettävä kasvihuoneelta eteenpäin.
ESA TAMSI OY toimii samalla tontilla Matti Tamsi Oy:n kanssa. Vierekkäin olevat yritykset ovat voineet hyödyntää synergiaa. Ne toimivat saman Tamsin-brändin alla, tekevät yhteisostoja tarvikkeiden ja sähkön hankinnassa, ja lisäksi Matti Tamsi Oy:n lämpökeskuksesta tulee lämpöenergia myös Esa Tamsin huoneisiin. Matti Tamsin kasvihuoneiden pinta-ala on 2,7 hehtaaria ja Esa Tamsin 1,2 hehtaaria.
Tamsin kasvihuoneet tuottavat 10–12 prosenttia kaikista salaateista Suomessa. Siitä Matti Tamsin osuus on noin kahdeksan miljoonaa ja Esa Tamsin osuus neljä miljoonaa kappaletta.
– Meidän markkinamme on kasvanut sitä mukaa, kun ihmiset ovat oppineet syömään salaattia, Esa kertoo.
Esa Tamsin tuotteet menevät keskusliikkeille ja tukuille. Isoimmat asiakkaat ovat Kesko, Meira Nova ja Satotukku. Persiljaa menee Keskolle Pirkka-merkin alla, mutta kaikki muut tuotteet Tamsin omalla brändillä.
– Sekin on etu, että asiakkaina on kaksi alaa: horeca-puoli (hotelli-, catering- ja ravintola-ala) ja vähittäiskauppa.
Horeca-tuotteita toimitetaan ostajille tarjouskilpailujen kautta, ja vähittäiskaupalle myyvien tukkuliikkeiden kanssa hinta elää jatkuvasti. Tuotteista maksetut hinnat eivät kuitenkaan ole vuosien aikana mainittavasti nousseet.
– Se on jatkuvaa laskemista. Katteet ovat suht pieniä. Meidän tuloksemme tehdään tehokkuudella.
Tuotteiden vienti ulkomaille on ollut tätä ennen satunnaista, mutta juuri viime kesänä Esa Tamsi Oy:n tuotteita alettiin viedä viikottain Viroon.
Esa on osallistunut Kauppapuutarhaliiton toimintaan luottamustehtävissä sekä erilaisilla kursseilla ja opintoretkillä, jotka ovat suuntautuneet paitsi kotimaahan myös ulkomaille.
– Ne ovat tärkeitä tapahtumia, koska siinä näkee, mitenkä toiset tekevät ja mitenkä ei kannata tehdä.
Juhani Pajunen
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Esa Tamsin kasvihuoneissa kasvatetaan salaatteja ja yrttejä. Kasvihuoneiden pinta-ala on yhteensä 1,2 hehtaaria.
Juhani Pajunen
ÄYSTÖ Esa Tamsi on työskennellyt kasvihuoneilla jo 34 vuotta, joista 30 vuotta vetovastuullisena yrittäjänä. Teuvan Vuoden Yritykseksi valittu Esa Tamsi Oy valmistaa salaatteja ja yrttejä kasvihuoneissa Äystöllä.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Esa Tamsin kasvihuoneissa kasvatetaan salaatteja ja yrttejä. Kasvihuoneiden pinta-ala on yhteensä 1,2 hehtaaria.
Juhani Pajunen
ÄYSTÖ Esa Tamsi on työskennellyt kasvihuoneilla jo 34 vuotta, joista 30 vuotta vetovastuullisena yrittäjänä. Teuvan Vuoden Yritykseksi valittu Esa Tamsi Oy valmistaa salaatteja ja yrttejä kasvihuoneissa Äystöllä.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide