A-
A+
Haastateltava toteaa Finest Future -hankkeen motiivina olevan raha. Suomalaisen koulutuksen maksuttomuutta oltiin käytetty markkinoinnissa, mutta kansainvälisiltä opiskelijoilta hanke laskuttaa tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia euroja. Pääasiassa hanke saa tulonsa kielikursseista, mutta tämän lisäksi opiskelijoita laskutetaan viisumi- ja toimistomaksuja. Kuva on kuvituskuva.
Arkisto / Laura Kujala
Liina Uusi-Kauppila
TEUVA Finest Future on hanke, jonka tarkoituksena on antaa ulkomaalaisille nuorille mahdollisuus opiskella toisen asteen tutkinto Suomessa. Hankkeen kohderyhmänä ovat pitkälti Aasian maissa asuvat nuoret. Ennen mahdollisuutta alkaa suorittaa tutkintoa täytyy Finest Future -opiskelijan opiskella joko suomea tai ruotsia ja osata jompaa kumpaa kieltä tietyn verran. Kielitaito testataan ennen kouluun pääsyä, ja jos se ei ole riittävä, opintoja ei voida aloittaa.
Hankkeen pääajatus on hyvä, mutta se, miten Finest Future todellisuudessa toimii, on kiistanalainen aihe. Tässä jutussa esiintyy nimettömänä Teuvalla joko oleva tai ollut Finest Future -opiskelija, joka kertoo omista kokemuksistaan niin FF-hankkeeseen kuin Teuvan lukioonkin liittyen. Tejuka ei paljasta tarkempia tietoja opiskelijasta suojellakseen hänen henkilöllisyyttään.
– Hanketta markkinoitiin vähän harhaanjohtavasti, mainoksissa oli kuvia Lapin maisemista ja Helsingistä. Emme tienneet, että saattaisimme joutua pieniin kuntiin opiskelemaan. Lisäksi Suomessa opiskelusta kerrottiin, ettei kokeita tai kotitehtäviä ole ja että opiskelu on hyvin vapaamuotoista. Esimerkiksi YO-kokeet olivat meille ihan uutta tietoa.
Ylioppilaskokeet ovat vaikeita suomalaisillekin lukio-opiskelijoille. Ihmiselle, joka vasta opiskelee suomea, kokeista edes läpi pääseminen voi olla äärimmäisen haastavaa. Teuvalla tilannetta vaikeuttaa entisestään se, että opetus tapahtuu täysin suomeksi, mistä Teuvan lukio ei ole ollut valmis joustamaan.
– Muissa kouluissa kansainväliset opiskelijat saavat parempia numeroita, koska heillä on mahdollisuus helpotettuihin kokeisiin tai apuun koetta tehdessä tai ennen sitä. Teuvan lukiossa olemme saaneet aika huonoja numeroita, kun emme ymmärrä mitään siitä, mitä opettaja puhuu. Toki yksittäisiin asioihin voi tunnilla pyytää apua, mutta koska opetus on sama sekä suomea äidinkielenään puhuville että sitä vasta opetteleville, usein koko oppitunnin sisältö jää ymmärtämättä.
Haastateltava kommentoi, etteivät Teuvan lukion opettajat ole hätkähtäneet kansainvälisten opiskelijoiden huonoja arvosanoja.
– He sanoivat, että riittää, kun vain pääsee läpi.
Ongelmallista vain on, että etenkin ylioppilaskokeiden arvosanoilla on väliä, jos mielii jatko-opiskelemaan. Jos opiskelija on valmistunut välttävillä papereilla, ei lukiotodistuksesta välttämättä ole kummoista hyötyä.
Ystävien saaminen Teuvalla on osoittautunut todella vaikeaksi. Englanniksi jutteleminen on muiden opiskelijoiden kanssa onnistunut, mutta muiden kielten kuin suomen puhuminen on Teuvan lukiossa kielletty.
– Välitunnilla juttelimme muiden opiskelijoiden kanssa niitä näitä englanniksi. Keskustelun kuullut opettaja tuli luoksemme ja neuvoi muita opiskelijoita olemaan käyttämättä englantia. Tilanne oli kiusallinen. Ymmärrän, että meidän halutaan käyttävän suomea, jotta oppisimme sitä, mutta vapaa-ajalla haluaisi vain rentoutua ja yrittää tutustua muihin.
Lukion rehtori on opiskelijan mukaan painottanut, että kaikki viestintä tulee tapahtua suomeksi, olosuhteista huolimatta.
– Esimerkiksi liikuntatunneilla osallistuminen ei ole sujunut kovin hyvin, kun en ole täysin ymmärtänyt pelien sääntöjä. Jotkin todella tärkeät asiat, kuten vaikkapa ohjeet, pitäisi voida kertoa tarvittaessa myös englanniksi, jotta voisimme edes vähän ymmärtää, mistä on kyse.
Opiskelija kertoo, että hän ja muut Finest Futurelaiset Teuvan lukiossa ovat yrittäneet kertoa ongelmakohdista rehtori Päivi Viitaselle.
– Kaipaisimme tukea, mutta kun yritämme tuoda epäkohtia esiin, henkilökunta reagoi loukkaantumalla ja puolustelemalla toimiaan.
Monet Finest Future -opiskelijat eivät koe hanketta reiluksi, mutta kritiikkiä yritetään hankkeen puolelta peitellä.
– Finest Futuresta saa helposti sellaisen kuvan, että he tekevät tässä hyvää, kun yrittävät auttaa nuoria pääsemään kouluihin ulkomaille, mutta todellisuushan on se, että me joudumme maksamaan suuria summia yritykselle.
Rahallisesti opiskelijat hyödyttävät myös lukioita valtionosuuksien muodossa, mikä etenkin pienille lukioille on iso etu.
Integroitumiseen osaksi Teuvan kuntaa opiskelijat eivät koe saaneensa tarpeeksi apua.
– Kun saavuimme tänne, meidät majoitettiin Norinkylään. Paikka oli mukava ja ihmiset siellä ystävällisiä, mutta sijainti aiheutti vaikeuksia tutustua kuntaan ja muihin opiskelijoihin.
Opiskelija kokee, ettei lukio ollut tarpeeksi valmistautunut kansainvälisiin opiskelijoihin.
– Opettajat ovat olleet ystävällisiä kyllä, mutta heillä ei vain ole osaamista kansainvälisten opiskelijoiden käsittelyyn. Silti uusia opiskelijoita halutaan tänne, vaikka ongelmia on.
Lisäksi kansainväliset opiskelijat kaipaisivat apua ystävien saamiseen ja paikallisiin tutustumiseen.
Mitä lukio voisi tehdä toisin parantaakseen tilannetta?
– Ulkomailta tulevien opiskelijoiden opettamista tulisi kehittää ennen kuin tänne otetaan heitä lisää. Muiden Finest Future -koulujen kanssa kannattaisi tehdä yhteistyötä ja yhtenäistää opiskelutapoja, eikä niin, että itsekseen päätetään, miten opetus järjestetään. Rajojamme ja yksityisyyttämme tulisi kunnioittaa enemmän, ja yhteisöllisyyttä pitäisi kehittää.
Opiskelija kokee, ettei Finest Future -opiskelijoiden ongelmia tai tunteita oteta järjestelmässä huomioon. Hän on saanut vaikutelman, että viestintä koulujen ja hankkeen välillä ei ole kovinkaan hyvää. Myös opiskelijoilla on vaikeuksia saada yhteys vastuuhenkilöihin. Hän uskoo, että jo alusta alkaen myös kouluille on ollut osittain epäselvää, mikä heidän roolinsa hankkeessa on ja miten heidän kuuluu toimia.
– Useat kohtaamamme ongelmat juontuvat väärinkäsityksistä koulun ja opiskelijoiden välillä, jotka taas juontuvat Finest Futuren huonoon tiedotukseen. Meille kerrottiin, että koulut pitäisivät huolen lähes kaikesta, kuten esimerkiksi viisumeista. Koulut taas ovat ymmärtäneet että vastuu on Finest Futurella.
Hyvääkin sanottavaa kuitenkin on.
– Jonkin verran rasismia on ollut ja välillä saamme outoja katseita. Mutta kunnassa asuu myös mukavia ihmisiä, ja jos koulun tilanne olisi parempi ja meillä olisi enemmän ystäviä, Teuva olisi mahtava paikka asua. Keskustassa on helppo liikkua paikasta toiseen ja kuntalaiset ovat avuliaita. Haluaisimme vain, että ihmiset tietäisivät, mikä tilanteen laita on.
Tänä vuonna Teuvan lukiossa ei ole määrä aloittaa uusia kansainvälisiä opiskelijoita.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Haastateltava toteaa Finest Future -hankkeen motiivina olevan raha. Suomalaisen koulutuksen maksuttomuutta oltiin käytetty markkinoinnissa, mutta kansainvälisiltä opiskelijoilta hanke laskuttaa tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia euroja. Pääasiassa hanke saa tulonsa kielikursseista, mutta tämän lisäksi opiskelijoita laskutetaan viisumi- ja toimistomaksuja. Kuva on kuvituskuva.
Arkisto / Laura Kujala
Liina Uusi-Kauppila
TEUVA Finest Future on hanke, jonka tarkoituksena on antaa ulkomaalaisille nuorille mahdollisuus opiskella toisen asteen tutkinto Suomessa. Hankkeen kohderyhmänä ovat pitkälti Aasian maissa asuvat nuoret. Ennen mahdollisuutta alkaa suorittaa tutkintoa täytyy Finest Future -opiskelijan opiskella joko suomea tai ruotsia ja osata jompaa kumpaa kieltä tietyn verran. Kielitaito testataan ennen kouluun pääsyä, ja jos se ei ole riittävä, opintoja ei voida aloittaa.
Hankkeen pääajatus on hyvä, mutta se, miten Finest Future todellisuudessa toimii, on kiistanalainen aihe. Tässä jutussa esiintyy nimettömänä Teuvalla joko oleva tai ollut Finest Future -opiskelija, joka kertoo omista kokemuksistaan niin FF-hankkeeseen kuin Teuvan lukioonkin liittyen. Tejuka ei paljasta tarkempia tietoja opiskelijasta suojellakseen hänen henkilöllisyyttään.
– Hanketta markkinoitiin vähän harhaanjohtavasti, mainoksissa oli kuvia Lapin maisemista ja Helsingistä. Emme tienneet, että saattaisimme joutua pieniin kuntiin opiskelemaan. Lisäksi Suomessa opiskelusta kerrottiin, ettei kokeita tai kotitehtäviä ole ja että opiskelu on hyvin vapaamuotoista. Esimerkiksi YO-kokeet olivat meille ihan uutta tietoa.
Ylioppilaskokeet ovat vaikeita suomalaisillekin lukio-opiskelijoille. Ihmiselle, joka vasta opiskelee suomea, kokeista edes läpi pääseminen voi olla äärimmäisen haastavaa. Teuvalla tilannetta vaikeuttaa entisestään se, että opetus tapahtuu täysin suomeksi, mistä Teuvan lukio ei ole ollut valmis joustamaan.
– Muissa kouluissa kansainväliset opiskelijat saavat parempia numeroita, koska heillä on mahdollisuus helpotettuihin kokeisiin tai apuun koetta tehdessä tai ennen sitä. Teuvan lukiossa olemme saaneet aika huonoja numeroita, kun emme ymmärrä mitään siitä, mitä opettaja puhuu. Toki yksittäisiin asioihin voi tunnilla pyytää apua, mutta koska opetus on sama sekä suomea äidinkielenään puhuville että sitä vasta opetteleville, usein koko oppitunnin sisältö jää ymmärtämättä.
Haastateltava kommentoi, etteivät Teuvan lukion opettajat ole hätkähtäneet kansainvälisten opiskelijoiden huonoja arvosanoja.
– He sanoivat, että riittää, kun vain pääsee läpi.
Ongelmallista vain on, että etenkin ylioppilaskokeiden arvosanoilla on väliä, jos mielii jatko-opiskelemaan. Jos opiskelija on valmistunut välttävillä papereilla, ei lukiotodistuksesta välttämättä ole kummoista hyötyä.
Ystävien saaminen Teuvalla on osoittautunut todella vaikeaksi. Englanniksi jutteleminen on muiden opiskelijoiden kanssa onnistunut, mutta muiden kielten kuin suomen puhuminen on Teuvan lukiossa kielletty.
– Välitunnilla juttelimme muiden opiskelijoiden kanssa niitä näitä englanniksi. Keskustelun kuullut opettaja tuli luoksemme ja neuvoi muita opiskelijoita olemaan käyttämättä englantia. Tilanne oli kiusallinen. Ymmärrän, että meidän halutaan käyttävän suomea, jotta oppisimme sitä, mutta vapaa-ajalla haluaisi vain rentoutua ja yrittää tutustua muihin.
Lukion rehtori on opiskelijan mukaan painottanut, että kaikki viestintä tulee tapahtua suomeksi, olosuhteista huolimatta.
– Esimerkiksi liikuntatunneilla osallistuminen ei ole sujunut kovin hyvin, kun en ole täysin ymmärtänyt pelien sääntöjä. Jotkin todella tärkeät asiat, kuten vaikkapa ohjeet, pitäisi voida kertoa tarvittaessa myös englanniksi, jotta voisimme edes vähän ymmärtää, mistä on kyse.
Opiskelija kertoo, että hän ja muut Finest Futurelaiset Teuvan lukiossa ovat yrittäneet kertoa ongelmakohdista rehtori Päivi Viitaselle.
– Kaipaisimme tukea, mutta kun yritämme tuoda epäkohtia esiin, henkilökunta reagoi loukkaantumalla ja puolustelemalla toimiaan.
Monet Finest Future -opiskelijat eivät koe hanketta reiluksi, mutta kritiikkiä yritetään hankkeen puolelta peitellä.
– Finest Futuresta saa helposti sellaisen kuvan, että he tekevät tässä hyvää, kun yrittävät auttaa nuoria pääsemään kouluihin ulkomaille, mutta todellisuushan on se, että me joudumme maksamaan suuria summia yritykselle.
Rahallisesti opiskelijat hyödyttävät myös lukioita valtionosuuksien muodossa, mikä etenkin pienille lukioille on iso etu.
Integroitumiseen osaksi Teuvan kuntaa opiskelijat eivät koe saaneensa tarpeeksi apua.
– Kun saavuimme tänne, meidät majoitettiin Norinkylään. Paikka oli mukava ja ihmiset siellä ystävällisiä, mutta sijainti aiheutti vaikeuksia tutustua kuntaan ja muihin opiskelijoihin.
Opiskelija kokee, ettei lukio ollut tarpeeksi valmistautunut kansainvälisiin opiskelijoihin.
– Opettajat ovat olleet ystävällisiä kyllä, mutta heillä ei vain ole osaamista kansainvälisten opiskelijoiden käsittelyyn. Silti uusia opiskelijoita halutaan tänne, vaikka ongelmia on.
Lisäksi kansainväliset opiskelijat kaipaisivat apua ystävien saamiseen ja paikallisiin tutustumiseen.
Mitä lukio voisi tehdä toisin parantaakseen tilannetta?
– Ulkomailta tulevien opiskelijoiden opettamista tulisi kehittää ennen kuin tänne otetaan heitä lisää. Muiden Finest Future -koulujen kanssa kannattaisi tehdä yhteistyötä ja yhtenäistää opiskelutapoja, eikä niin, että itsekseen päätetään, miten opetus järjestetään. Rajojamme ja yksityisyyttämme tulisi kunnioittaa enemmän, ja yhteisöllisyyttä pitäisi kehittää.
Opiskelija kokee, ettei Finest Future -opiskelijoiden ongelmia tai tunteita oteta järjestelmässä huomioon. Hän on saanut vaikutelman, että viestintä koulujen ja hankkeen välillä ei ole kovinkaan hyvää. Myös opiskelijoilla on vaikeuksia saada yhteys vastuuhenkilöihin. Hän uskoo, että jo alusta alkaen myös kouluille on ollut osittain epäselvää, mikä heidän roolinsa hankkeessa on ja miten heidän kuuluu toimia.
– Useat kohtaamamme ongelmat juontuvat väärinkäsityksistä koulun ja opiskelijoiden välillä, jotka taas juontuvat Finest Futuren huonoon tiedotukseen. Meille kerrottiin, että koulut pitäisivät huolen lähes kaikesta, kuten esimerkiksi viisumeista. Koulut taas ovat ymmärtäneet että vastuu on Finest Futurella.
Hyvääkin sanottavaa kuitenkin on.
– Jonkin verran rasismia on ollut ja välillä saamme outoja katseita. Mutta kunnassa asuu myös mukavia ihmisiä, ja jos koulun tilanne olisi parempi ja meillä olisi enemmän ystäviä, Teuva olisi mahtava paikka asua. Keskustassa on helppo liikkua paikasta toiseen ja kuntalaiset ovat avuliaita. Haluaisimme vain, että ihmiset tietäisivät, mikä tilanteen laita on.
Tänä vuonna Teuvan lukiossa ei ole määrä aloittaa uusia kansainvälisiä opiskelijoita.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Haastateltava toteaa Finest Future -hankkeen motiivina olevan raha. Suomalaisen koulutuksen maksuttomuutta oltiin käytetty markkinoinnissa, mutta kansainvälisiltä opiskelijoilta hanke laskuttaa tuhansia, jopa kymmeniä tuhansia euroja. Pääasiassa hanke saa tulonsa kielikursseista, mutta tämän lisäksi opiskelijoita laskutetaan viisumi- ja toimistomaksuja. Kuva on kuvituskuva.
Arkisto / Laura Kujala
Liina Uusi-Kauppila
TEUVA Finest Future on hanke, jonka tarkoituksena on antaa ulkomaalaisille nuorille mahdollisuus opiskella toisen asteen tutkinto Suomessa. Hankkeen kohderyhmänä ovat pitkälti Aasian maissa asuvat nuoret. Ennen mahdollisuutta alkaa suorittaa tutkintoa täytyy Finest Future -opiskelijan opiskella joko suomea tai ruotsia ja osata jompaa kumpaa kieltä tietyn verran. Kielitaito testataan ennen kouluun pääsyä, ja jos se ei ole riittävä, opintoja ei voida aloittaa.
Hankkeen pääajatus on hyvä, mutta se, miten Finest Future todellisuudessa toimii, on kiistanalainen aihe. Tässä jutussa esiintyy nimettömänä Teuvalla joko oleva tai ollut Finest Future -opiskelija, joka kertoo omista kokemuksistaan niin FF-hankkeeseen kuin Teuvan lukioonkin liittyen. Tejuka ei paljasta tarkempia tietoja opiskelijasta suojellakseen hänen henkilöllisyyttään.
– Hanketta markkinoitiin vähän harhaanjohtavasti, mainoksissa oli kuvia Lapin maisemista ja Helsingistä. Emme tienneet, että saattaisimme joutua pieniin kuntiin opiskelemaan. Lisäksi Suomessa opiskelusta kerrottiin, ettei kokeita tai kotitehtäviä ole ja että opiskelu on hyvin vapaamuotoista. Esimerkiksi YO-kokeet olivat meille ihan uutta tietoa.
Ylioppilaskokeet ovat vaikeita suomalaisillekin lukio-opiskelijoille. Ihmiselle, joka vasta opiskelee suomea, kokeista edes läpi pääseminen voi olla äärimmäisen haastavaa. Teuvalla tilannetta vaikeuttaa entisestään se, että opetus tapahtuu täysin suomeksi, mistä Teuvan lukio ei ole ollut valmis joustamaan.
– Muissa kouluissa kansainväliset opiskelijat saavat parempia numeroita, koska heillä on mahdollisuus helpotettuihin kokeisiin tai apuun koetta tehdessä tai ennen sitä. Teuvan lukiossa olemme saaneet aika huonoja numeroita, kun emme ymmärrä mitään siitä, mitä opettaja puhuu. Toki yksittäisiin asioihin voi tunnilla pyytää apua, mutta koska opetus on sama sekä suomea äidinkielenään puhuville että sitä vasta opetteleville, usein koko oppitunnin sisältö jää ymmärtämättä.
Haastateltava kommentoi, etteivät Teuvan lukion opettajat ole hätkähtäneet kansainvälisten opiskelijoiden huonoja arvosanoja.
– He sanoivat, että riittää, kun vain pääsee läpi.
Ongelmallista vain on, että etenkin ylioppilaskokeiden arvosanoilla on väliä, jos mielii jatko-opiskelemaan. Jos opiskelija on valmistunut välttävillä papereilla, ei lukiotodistuksesta välttämättä ole kummoista hyötyä.
Ystävien saaminen Teuvalla on osoittautunut todella vaikeaksi. Englanniksi jutteleminen on muiden opiskelijoiden kanssa onnistunut, mutta muiden kielten kuin suomen puhuminen on Teuvan lukiossa kielletty.
– Välitunnilla juttelimme muiden opiskelijoiden kanssa niitä näitä englanniksi. Keskustelun kuullut opettaja tuli luoksemme ja neuvoi muita opiskelijoita olemaan käyttämättä englantia. Tilanne oli kiusallinen. Ymmärrän, että meidän halutaan käyttävän suomea, jotta oppisimme sitä, mutta vapaa-ajalla haluaisi vain rentoutua ja yrittää tutustua muihin.
Lukion rehtori on opiskelijan mukaan painottanut, että kaikki viestintä tulee tapahtua suomeksi, olosuhteista huolimatta.
– Esimerkiksi liikuntatunneilla osallistuminen ei ole sujunut kovin hyvin, kun en ole täysin ymmärtänyt pelien sääntöjä. Jotkin todella tärkeät asiat, kuten vaikkapa ohjeet, pitäisi voida kertoa tarvittaessa myös englanniksi, jotta voisimme edes vähän ymmärtää, mistä on kyse.
Opiskelija kertoo, että hän ja muut Finest Futurelaiset Teuvan lukiossa ovat yrittäneet kertoa ongelmakohdista rehtori Päivi Viitaselle.
– Kaipaisimme tukea, mutta kun yritämme tuoda epäkohtia esiin, henkilökunta reagoi loukkaantumalla ja puolustelemalla toimiaan.
Monet Finest Future -opiskelijat eivät koe hanketta reiluksi, mutta kritiikkiä yritetään hankkeen puolelta peitellä.
– Finest Futuresta saa helposti sellaisen kuvan, että he tekevät tässä hyvää, kun yrittävät auttaa nuoria pääsemään kouluihin ulkomaille, mutta todellisuushan on se, että me joudumme maksamaan suuria summia yritykselle.
Rahallisesti opiskelijat hyödyttävät myös lukioita valtionosuuksien muodossa, mikä etenkin pienille lukioille on iso etu.
Integroitumiseen osaksi Teuvan kuntaa opiskelijat eivät koe saaneensa tarpeeksi apua.
– Kun saavuimme tänne, meidät majoitettiin Norinkylään. Paikka oli mukava ja ihmiset siellä ystävällisiä, mutta sijainti aiheutti vaikeuksia tutustua kuntaan ja muihin opiskelijoihin.
Opiskelija kokee, ettei lukio ollut tarpeeksi valmistautunut kansainvälisiin opiskelijoihin.
– Opettajat ovat olleet ystävällisiä kyllä, mutta heillä ei vain ole osaamista kansainvälisten opiskelijoiden käsittelyyn. Silti uusia opiskelijoita halutaan tänne, vaikka ongelmia on.
Lisäksi kansainväliset opiskelijat kaipaisivat apua ystävien saamiseen ja paikallisiin tutustumiseen.
Mitä lukio voisi tehdä toisin parantaakseen tilannetta?
– Ulkomailta tulevien opiskelijoiden opettamista tulisi kehittää ennen kuin tänne otetaan heitä lisää. Muiden Finest Future -koulujen kanssa kannattaisi tehdä yhteistyötä ja yhtenäistää opiskelutapoja, eikä niin, että itsekseen päätetään, miten opetus järjestetään. Rajojamme ja yksityisyyttämme tulisi kunnioittaa enemmän, ja yhteisöllisyyttä pitäisi kehittää.
Opiskelija kokee, ettei Finest Future -opiskelijoiden ongelmia tai tunteita oteta järjestelmässä huomioon. Hän on saanut vaikutelman, että viestintä koulujen ja hankkeen välillä ei ole kovinkaan hyvää. Myös opiskelijoilla on vaikeuksia saada yhteys vastuuhenkilöihin. Hän uskoo, että jo alusta alkaen myös kouluille on ollut osittain epäselvää, mikä heidän roolinsa hankkeessa on ja miten heidän kuuluu toimia.
– Useat kohtaamamme ongelmat juontuvat väärinkäsityksistä koulun ja opiskelijoiden välillä, jotka taas juontuvat Finest Futuren huonoon tiedotukseen. Meille kerrottiin, että koulut pitäisivät huolen lähes kaikesta, kuten esimerkiksi viisumeista. Koulut taas ovat ymmärtäneet että vastuu on Finest Futurella.
Hyvääkin sanottavaa kuitenkin on.
– Jonkin verran rasismia on ollut ja välillä saamme outoja katseita. Mutta kunnassa asuu myös mukavia ihmisiä, ja jos koulun tilanne olisi parempi ja meillä olisi enemmän ystäviä, Teuva olisi mahtava paikka asua. Keskustassa on helppo liikkua paikasta toiseen ja kuntalaiset ovat avuliaita. Haluaisimme vain, että ihmiset tietäisivät, mikä tilanteen laita on.
Tänä vuonna Teuvan lukiossa ei ole määrä aloittaa uusia kansainvälisiä opiskelijoita.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide