A-
A+
Teuvan liikennepaikka. Vasemmalla mäntykuitupuukuorma lähdössä Äänekoskea kohti. Oikealla lastausraiteella vaunut valmiina puutavaran lastaukseen.
Jorma Vierula
SUUPOHJA Väylävirasto päätti eilen tiistaina jatkaa Suupohjan radan kunnossapitoa vuoden 2022 loppuun saakka, perusteena tavaraliikenteen määrän toteutunut kasvu. Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistys pitää päätöstä merkittävänä niin Suupohjan kuin myös molempien maakuntien, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan, aluetaloudelle. Päätös tuo myös pitkäjänteisyyttä radan kehittämistyöhön.
– Myönteistä on myös se, että vuoden 2022 alussa tarkastellaan radan kunnossapitoa ja myös korjausinvestointien tarvetta. Erityisesti vanhat rautatiesillat ovat uusimisen tarpeessa, ja muutakin korjausvelkaa on vuosien aikana syntynyt. Radan korjausinvestoinneilla parannetaan radan kilpailukykyä, todetaan rautatieyhdistyksen tiedotteessa.
Vuoden 2019 maaliskuussa Väylävirasto päätti jo jatkaa radan kunnossapitoa vuoden 2020 loppuun saakka. Tuolloin virasto linjasi jatkon riippuvan liikenteen kehittymisestä radalla.
TAVARALIIKENTEEN määrä Suupohjan radalla kasvoi vuonna 2019 61 prosenttia vuoteen 2018 verrattuna. Kasvu on jatkunut myös vuoden 2020 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana: tavarajunien määrä radalla on kolminkertaistunut vuoteen 2018 ja yli kaksinkertaistunut vuoteen 2019 verrattuna.
Tavarajunia liikkuu radalla nyt kaikkina viikonpäivinä, sillä tänä vuonna myös sunnuntaisin on ollut liikennettä. Useana päivänä viikossa radalla kulkee neljä tavarajunaa. Tavaraliikenteen kasvu on perustunut pääosin lisääntyneeseen puutavaran kuljetukseen radalla.
PUUTAVARAN kuljetuksen edellytykset paranevat Suupohjan radalla, kun Teuvan liikennepaikan lastausraide pidennetään kokojunakuljetukseen sopivaksi. Raidetta pidennetään sadalla metrillä.
– Sen jälkeen lastausraiteelle saadaan sopimaan 24 vaunun kokojuna, mikä parantaa selvästi puutavaran rautatiekuljetuksen kannattavuutta ja kilpailukykyä. Nyt Teuvalta on kuljetettu niin sanottuja 12 vaunun puolijunia, Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen tiedotteessa todetaan.
Rautatieyhdistys on sopinut Väyläviraston kanssa lastausraiteen pidentämisestä. Hankkeessa on alueellinen rahoitus ja rakennuttajana on Teuvan kunta. Rakentamissuunnitelma on valmistunut huhtikuun puolivälissä, ja hankkeen urakoinnin kilpailutus on käynnistymässä. Työt alkavat alkukesällä. Tavoitteena on, että pidennys on valmis tämän vuoden syyskuussa, jolloin 24 vaunun kokojunien puutavaran lastaus Teuvalla voi alkaa. Nykyinen puutavaran lastaus voi jatkua, vaikka lastausraiteen pidentämistyö käynnistyy. Syyskuussa, kun pidennetty lastausraide liitetään pääraiteeseen, liikenne Suupohjan radalla kuitenkin seisahtuu hetkeksi.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Teuvan liikennepaikka. Vasemmalla mäntykuitupuukuorma lähdössä Äänekoskea kohti. Oikealla lastausraiteella vaunut valmiina puutavaran lastaukseen.
Jorma Vierula
SUUPOHJA Väylävirasto päätti eilen tiistaina jatkaa Suupohjan radan kunnossapitoa vuoden 2022 loppuun saakka, perusteena tavaraliikenteen määrän toteutunut kasvu. Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistys pitää päätöstä merkittävänä niin Suupohjan kuin myös molempien maakuntien, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan, aluetaloudelle. Päätös tuo myös pitkäjänteisyyttä radan kehittämistyöhön.
– Myönteistä on myös se, että vuoden 2022 alussa tarkastellaan radan kunnossapitoa ja myös korjausinvestointien tarvetta. Erityisesti vanhat rautatiesillat ovat uusimisen tarpeessa, ja muutakin korjausvelkaa on vuosien aikana syntynyt. Radan korjausinvestoinneilla parannetaan radan kilpailukykyä, todetaan rautatieyhdistyksen tiedotteessa.
Vuoden 2019 maaliskuussa Väylävirasto päätti jo jatkaa radan kunnossapitoa vuoden 2020 loppuun saakka. Tuolloin virasto linjasi jatkon riippuvan liikenteen kehittymisestä radalla.
TAVARALIIKENTEEN määrä Suupohjan radalla kasvoi vuonna 2019 61 prosenttia vuoteen 2018 verrattuna. Kasvu on jatkunut myös vuoden 2020 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana: tavarajunien määrä radalla on kolminkertaistunut vuoteen 2018 ja yli kaksinkertaistunut vuoteen 2019 verrattuna.
Tavarajunia liikkuu radalla nyt kaikkina viikonpäivinä, sillä tänä vuonna myös sunnuntaisin on ollut liikennettä. Useana päivänä viikossa radalla kulkee neljä tavarajunaa. Tavaraliikenteen kasvu on perustunut pääosin lisääntyneeseen puutavaran kuljetukseen radalla.
PUUTAVARAN kuljetuksen edellytykset paranevat Suupohjan radalla, kun Teuvan liikennepaikan lastausraide pidennetään kokojunakuljetukseen sopivaksi. Raidetta pidennetään sadalla metrillä.
– Sen jälkeen lastausraiteelle saadaan sopimaan 24 vaunun kokojuna, mikä parantaa selvästi puutavaran rautatiekuljetuksen kannattavuutta ja kilpailukykyä. Nyt Teuvalta on kuljetettu niin sanottuja 12 vaunun puolijunia, Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen tiedotteessa todetaan.
Rautatieyhdistys on sopinut Väyläviraston kanssa lastausraiteen pidentämisestä. Hankkeessa on alueellinen rahoitus ja rakennuttajana on Teuvan kunta. Rakentamissuunnitelma on valmistunut huhtikuun puolivälissä, ja hankkeen urakoinnin kilpailutus on käynnistymässä. Työt alkavat alkukesällä. Tavoitteena on, että pidennys on valmis tämän vuoden syyskuussa, jolloin 24 vaunun kokojunien puutavaran lastaus Teuvalla voi alkaa. Nykyinen puutavaran lastaus voi jatkua, vaikka lastausraiteen pidentämistyö käynnistyy. Syyskuussa, kun pidennetty lastausraide liitetään pääraiteeseen, liikenne Suupohjan radalla kuitenkin seisahtuu hetkeksi.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
A-
A+
Teuvan liikennepaikka. Vasemmalla mäntykuitupuukuorma lähdössä Äänekoskea kohti. Oikealla lastausraiteella vaunut valmiina puutavaran lastaukseen.
Jorma Vierula
SUUPOHJA Väylävirasto päätti eilen tiistaina jatkaa Suupohjan radan kunnossapitoa vuoden 2022 loppuun saakka, perusteena tavaraliikenteen määrän toteutunut kasvu. Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistys pitää päätöstä merkittävänä niin Suupohjan kuin myös molempien maakuntien, Etelä-Pohjanmaan ja Pohjanmaan, aluetaloudelle. Päätös tuo myös pitkäjänteisyyttä radan kehittämistyöhön.
– Myönteistä on myös se, että vuoden 2022 alussa tarkastellaan radan kunnossapitoa ja myös korjausinvestointien tarvetta. Erityisesti vanhat rautatiesillat ovat uusimisen tarpeessa, ja muutakin korjausvelkaa on vuosien aikana syntynyt. Radan korjausinvestoinneilla parannetaan radan kilpailukykyä, todetaan rautatieyhdistyksen tiedotteessa.
Vuoden 2019 maaliskuussa Väylävirasto päätti jo jatkaa radan kunnossapitoa vuoden 2020 loppuun saakka. Tuolloin virasto linjasi jatkon riippuvan liikenteen kehittymisestä radalla.
TAVARALIIKENTEEN määrä Suupohjan radalla kasvoi vuonna 2019 61 prosenttia vuoteen 2018 verrattuna. Kasvu on jatkunut myös vuoden 2020 kolmen ensimmäisen kuukauden aikana: tavarajunien määrä radalla on kolminkertaistunut vuoteen 2018 ja yli kaksinkertaistunut vuoteen 2019 verrattuna.
Tavarajunia liikkuu radalla nyt kaikkina viikonpäivinä, sillä tänä vuonna myös sunnuntaisin on ollut liikennettä. Useana päivänä viikossa radalla kulkee neljä tavarajunaa. Tavaraliikenteen kasvu on perustunut pääosin lisääntyneeseen puutavaran kuljetukseen radalla.
PUUTAVARAN kuljetuksen edellytykset paranevat Suupohjan radalla, kun Teuvan liikennepaikan lastausraide pidennetään kokojunakuljetukseen sopivaksi. Raidetta pidennetään sadalla metrillä.
– Sen jälkeen lastausraiteelle saadaan sopimaan 24 vaunun kokojuna, mikä parantaa selvästi puutavaran rautatiekuljetuksen kannattavuutta ja kilpailukykyä. Nyt Teuvalta on kuljetettu niin sanottuja 12 vaunun puolijunia, Etelä-Pohjanmaan rautatieyhdistyksen tiedotteessa todetaan.
Rautatieyhdistys on sopinut Väyläviraston kanssa lastausraiteen pidentämisestä. Hankkeessa on alueellinen rahoitus ja rakennuttajana on Teuvan kunta. Rakentamissuunnitelma on valmistunut huhtikuun puolivälissä, ja hankkeen urakoinnin kilpailutus on käynnistymässä. Työt alkavat alkukesällä. Tavoitteena on, että pidennys on valmis tämän vuoden syyskuussa, jolloin 24 vaunun kokojunien puutavaran lastaus Teuvalla voi alkaa. Nykyinen puutavaran lastaus voi jatkua, vaikka lastausraiteen pidentämistyö käynnistyy. Syyskuussa, kun pidennetty lastausraide liitetään pääraiteeseen, liikenne Suupohjan radalla kuitenkin seisahtuu hetkeksi.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide