AJ4-Motorsportin tallipäällikkö Jani Julku (vas.) ja kuljettaja Antti Vainionpää driftingtiimin varikolla.
Jaakko Marttila
Drifting on Japanissa alkunsa saanut autoharrastuksen muoto. Suomessa driftingissä on kilpailtu vuodesta 2006 lähtien. Tälle kaudelle mukaan saadaan myös kauhajokisteuvalainen kisatiimi.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Henry Aho
TEUVA Teuvalainen yrittäjä Jani Julku innostui driftingistä ystävänsä ansiosta.
– Mertsi Palmroth houkutteli minua Jurvaan katsomaan driftingiä. Minua ei olisi yhtään kiinnostanut lähteä, mutta Mertsi sai ylipuhuttua. Hän sitten selitti kisan aikana sääntöjä ja kertoi, mitä drifting on. Yhtäkkiä se olikin mielestäni mahtavaa touhua. Sitten menin kihlattuni Johanna Leppälän kanssa katsomaan kisoja Pesämäelle ja hän hurahti lajiin välittömästi, Julku valottaa lähtökohtaa.
Vuonna 2021 touhu muuttui astetta vakavammaksi.
– Juhannuksena olimme jälleen Pesämäellä katsomassa kisoja ja heitin puoli vitsillä päivityksen Facebookiin, että pitäisikö perustaa oma tiimi. Jarno Vainionpää laittoi heti viestiä, että hän tietää ainakin yhden, joka on heti mukana. Kyseessä oli hänen veljensä Antti Vainionpää, Julku jatkaa.
Antti Vainionpää on ajanut driftingiä 2010-luvun puolessa välissä. Kun idea oli tullut, se konkretisoitui aika nopeasti. Auto ostettiin vielä saman vuoden syksyllä.
AJ4–Motorsportin omistaa Julkun lisäksi Jarno Vainionpää, Juha Kuusisto ja Antti Vainionpää, joka myös toimii kuljettajana. Autona heillä on BMW e92 (M3), josta löytyy 636 hevosvoimaa tehoa ja 795 Newton-metriä vääntöä.
– Ajamme tällä kaudella SM Pro2 -sarjaa, joka on toiseksi korkein sarjataso. Sarjassa ajetaan katurenkailla. Kaudessa on neljä kaksipäiväistä osakilpailua, joista ensimmäinen ajetaan Pesämäellä 17.–18. kesäkuuta. Tavoitteena meillä on ajaa ehjä kausi ja sijoittua niin korkealle, että paikka korkeimpaan, SM Pro-luokkaan aukeaa. Jos sinne päästään, täytyy autoa virittää, sillä nykyisillä tehoilla ei pärjää siinä luokassa. Siinä ajetaan niin sanotuilla Semi–slick-renkailla ja tehoja täytyy olla melkein tuhat hevosvoimaa, Julku kertoo.
Autourheilu ei ole harrastus halvimmasta päästä.
– Ilman yhteistyökumppaneita tämä ei onnistuisi millään. Suuri kiitos kaikille, jotka ovat olleet ja ovat mukana toiminnassa. Drifting on kallis harrastus ja olemmekin laittaneet esimerkiksi metallinkeräyksen Riippiin, jonka tuotoilla rahoitamme toimintaa. Lisäksi vuokraamme Kauhajoella paljukärryä ja meillä on myös oheistuotteita, kuten t-paitoja, myynnissä, Julku luettelee.
Driftingin suosio Suomessa on kasvanut vuosi vuodelta suuremmaksi. Tällä hetkellä suosio on valtavaa ja eri järjestöjen järjestämiä driftinkisoja on viikoittain.
– Aika paljon vaikuttaa suosioon sekin, kun Kalle Rovanperä harrastaa lajia, Julku tuumaa.
Mikä lajissa vetoaa katsojiin?
– Drifting on erittäin näyttävä laji. Kaikki tapahtuu katsojien silmien alla yleisön edessä. Driftingharrastajat ovat myös mukavaa porukkaa. Varikot eivät ole aidattuja, joten katsojatkin pääsevät lähelle juttelemaan kuskien kanssa ja ihailemaan autoja.
Viime viikonloppuna AJ4–Motorsport oli mukana Drifting Media Mayhem -tapahtumassa Himoksella, joka oli näytösluontoinen kisa. Tositoimiin päästään kesäkuussa.
– Lähin kisa, jossa olemme mukana, on Honkajoen Pesämäellä. Sinne kannattaa lähteä tutustumaan lajiin, Julku kannustaa.
Julku omistaa JT–Motors Oy:n joka valmistaa JJ–Trailer perävaunuja Teuvalla. Yrittäjän päivät ovat pitkiä ja sen vapaa-ajan mitä töiltä jää, kuluu autourheilun, nimenomaan driftingin, parissa.
– En oikeastaan seuraa muita autourheilun lajeja. Toki, jos televisiosta tulee formulaa tai rallia, niin katson niitä kyllä, mutta en seuraa aktiivisesti, Julku sanoo.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
AJ4-Motorsportin tallipäällikkö Jani Julku (vas.) ja kuljettaja Antti Vainionpää driftingtiimin varikolla.
Jaakko Marttila
Drifting on Japanissa alkunsa saanut autoharrastuksen muoto. Suomessa driftingissä on kilpailtu vuodesta 2006 lähtien. Tälle kaudelle mukaan saadaan myös kauhajokisteuvalainen kisatiimi.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
AJ4-Motorsportin tallipäällikkö Jani Julku (vas.) ja kuljettaja Antti Vainionpää driftingtiimin varikolla.
Jaakko Marttila
Drifting on Japanissa alkunsa saanut autoharrastuksen muoto. Suomessa driftingissä on kilpailtu vuodesta 2006 lähtien. Tälle kaudelle mukaan saadaan myös kauhajokisteuvalainen kisatiimi.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide