Teuvan vuokralääkärisopimusta ei kilpailutettu uudelleen sen päätyttyä, vaikka aluevaltuusto tai mikään muukaan hyvinvointialueen päätöksentekoelin ei ollut tehnyt mitään päätöstä asiassa. Kuva on Teuvan terveyskeskuksesta.
Arkisto / Juhani Pajunen
TEUVA/JURVA Tejukan sähköpostitse haastattelemat julkisoikeuden professorit antavat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle pyyhkeitä tavasta, jolla Teuvan ja Jurvan vuokralääkäripalvelut on lopetettu. Teuvan lääkäripalvelut ovat päättyneet sopimuskauden loputtua ja Jurvan lääkäripalvelut kesken sopimuskauden ilman, että aluevaltuusto olisi tehnyt päätöstä asiassa.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Teuvan vuokralääkärisopimusta ei kilpailutettu uudelleen sen päätyttyä, vaikka aluevaltuusto tai mikään muukaan hyvinvointialueen päätöksentekoelin ei ollut tehnyt mitään päätöstä asiassa. Kuva on Teuvan terveyskeskuksesta.
Arkisto / Juhani Pajunen
Juhani Pajunen
TEUVA/JURVA Tejukan sähköpostitse haastattelemat julkisoikeuden professorit antavat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle pyyhkeitä tavasta, jolla Teuvan ja Jurvan vuokralääkäripalvelut on lopetettu. Teuvan lääkäripalvelut ovat päättyneet sopimuskauden loputtua ja Jurvan lääkäripalvelut kesken sopimuskauden ilman, että aluevaltuusto olisi tehnyt päätöstä asiassa.
Teuvan vuokralääkärisopimusta ei kilpailutettu uudelleen sen päätyttyä syyskuun lopussa. Jurvan osalta vuokralääkärisopimus on ollut voimassa, mutta sinne ei ole kuitenkaan hankittu lääkäripalveluita toukokuun jälkeen.
Lääkäripalveluita käsiteltiin aluevaltuustossa 28.10.2024 osana maakunnan palveluverkkouudistusta. Aluehallitus oli esittänyt valtuustolle, että Teuvan lääkäripalvelut olisivat sopimuskauden päätyttyä siirtyneet Kauhajoelle ja Jurvan lääkäripalvelut kanta-Kurikkaan.
Valtuuston kokouksessa kuitenkin hyväksyttiin äänin 40–16 Esko Lehtimäen (kesk) esitys siitä, että Teuvalla järjestettävää lääkärin virka-aikaista vastaanottoa arvioidaan uudelleen syksyllä 2025. Äänin 36–19 (yksi tyhjä ääni) hyväksyttiin Olavi Kandolinin (kesk) samansuuntainen esitys Jurvassa järjestettävän lääkärivastaanoton arvioimisesta uudelleen ja mahdollisesta muuttamisesta omaksi toiminnaksi.
Kokouspöytäkirjaan päätökset kirjattiin seuraavasti:
– Teuvan kuntakorttiin lisätään lääkärin vastaanotto ostopalveluna, lääkäreiden virka-aikainen vastaanoton järjestäminen arvioidaan syksyllä 2025.
– Lääkärin vastaanotto Jurvassa säilyy ennallaan syyskuulle 2025, jolloin tilanne arvioidaan uudelleen ja muutetaan mahdollisuuksien mukaan omaksi toiminnaksi.
Julkisoikeuden emeritusprofessori Teuvo Pohjolainen Itä-Suomen yliopistosta toteaa pöytäkirjamerkintöjen vahvistavan, että lääkäripalvelujen oli tarkoitus jatkua tähän syksyyn saakka.
– Näin ollen aluevaltuusto ei tehnyt päätöstä palvelujen lopettamisesta, vaan nimenomaan niiden jatkumisesta ja myöhemmästä arvioinnista.
Hyvinvointialuelain ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan aluevaltuusto käyttää ylintä päätösvaltaa palveluverkon rakenteellisissa muutoksissa. Pohjolaisen mukaan palvelujen lopettaminen on tosiasiallisesti palveluverkon muutos, riippumatta siitä, tapahtuuko se viranhaltijapäätöksellä vai sopimusten uusimatta jättämisellä.
– Tällainen muutos kuuluu aluevaltuuston toimivaltaan, ellei hallintosäännössä ole nimenomaisesti toisin määrätty.
Myös julkisoikeuden professori Niina Mäntylä Vaasan yliopistosta kiinnittää huomiota siihen, että hyvinvointialueen hallintosäännön mukaan palveluverkkoa koskevat päätökset tekee aluevaltuusto.
– Kun Teuvan ja Jurvan osalta on aluevaltuuston päätöksessä todettu, että syksyllä 2025 lääkäripalveluiden tilanne arvioidaan uudelleen, oma näkemykseni on, että aluevaltuuston on tehtävä uusi päätös, joka antaa toimivallan muille elimille toimeenpanna tätä koskevat ratkaisut.
Vuokralääkärisopimusten uusimatta jättäminen johti siihen, että lääkäripalvelut Teuvalla ja Jurvassa päättyivät ennen aluevaltuuston määrittelemää arviointiajankohtaa.
– Vaikka kyse ei muodollisesti ollut viranhaltijapäätöksestä, lopputulos on sama kuin jos palvelut olisi päätetty lopettaa. Tämä herättää kysymyksen siitä, onko hallintosäännön mukainen päätöksentekomenettely toteutunut asianmukaisesti. Näin ollen voidaan perustellusti katsoa, että palvelujen päättyminen olisi edellyttänyt uutta päätöstä aluevaltuustossa tai vähintään asian käsittelyä jossakin hyvinvointialueen päätöksentekoelimessä, Pohjolainen summaa.
Julkisoikeuden professori, teuvalaislähtöinen Markku Suksi Åbo Akademista toteaa, että Teuvan ja Jurvan lääkäripalveluiden järjestämisestä ei ole lainkaan tehty sellaista arviota, jota lokakuussa 2024 tehdyllä aluevaltuuston päätöksellä edellytettiin, vaan kyseisten palveluiden on vain annettu loppua sopimuskauden päättyessä ilman, että olisi ryhdytty mihinkään toimenpiteisiin. Jos arviot olisi tehty, olisi ne sitten pitänyt esittää aluevaltuustolle.
– Nythän näyttää siltä, että esimerkiksi Teuvan niin kutsuttua kuntakorttia ei ole lainkaan muutettu, vaan lääkäripalvelu on vain lakannut sopimuskauden loputtua ilman, että uutta sopimusta olisi solmittu esimerkiksi vuoden 2025 loppuun asti eli vuoden 2024 päätöksessä luvatun arvioinnin ja sitä seuraavan päätöksenteon ajaksi.
Tilanne on siinä mielessä edelleen auki, että nyt odotellaan hyvinvointialueen arviota lääkäripalveluista, aluehallituksen esitystä ja aluevaltuuston päätöstä, sillä sellaiset voivat Suksen arvion mukaan olla vielä tulossa. Samalla Teuvan vuokralääkärien sopimuskauden on kuitenkin annettu loppua ilman, että uuden sopimuksen laatimiseen olisi ryhdytty.
– Kyllähän tässä asiassa on ristiriita, sillä hyvinvointialueen palveluverkkopäätöksen mukaan Teuvalla on vielä lääkäripalvelut, mutta koska sopimuksen on annettu loppua ilman uutta sopimusta, lääkäripalveluita ei todellisuudessa olekaan.
Suksi arvelee, että menettely asiassa ei vaikuta olevan hyvän hallinnon periaatteiden mukainen. Hyvinvointialueen virkamiehet eivät ole ryhtyneet toimenpiteisiin sopimuksen uusimiseksi eivätkä myöskään tehneet muodollista päätöstä lääkäripalvelujen loppumisesta tai valmistelleet niitä koskevaa esitystä aluehallitukselle, joka veisi sitten oman päätösesityksensä aluevaltuustoon. Täten kyseessä voisi Suksen mukaan olla viranomaisen passiivisuus päätöksenteossa, mistä ei Suomessa ole valitusoikeutta tuomioistuimiin. Siitä voi kuitenkin kannella valvovalle viranomaiselle, joka on hyvinvointialueen tapauksessa aluehallintovirasto, tai vaihtoehtoisesti eduskunnan oikeusasiamiehelle tai valtioneuvoston oikeuskanslerille.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Teuvan vuokralääkärisopimusta ei kilpailutettu uudelleen sen päätyttyä, vaikka aluevaltuusto tai mikään muukaan hyvinvointialueen päätöksentekoelin ei ollut tehnyt mitään päätöstä asiassa. Kuva on Teuvan terveyskeskuksesta.
Arkisto / Juhani Pajunen
TEUVA/JURVA Tejukan sähköpostitse haastattelemat julkisoikeuden professorit antavat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle pyyhkeitä tavasta, jolla Teuvan ja Jurvan vuokralääkäripalvelut on lopetettu. Teuvan lääkäripalvelut ovat päättyneet sopimuskauden loputtua ja Jurvan lääkäripalvelut kesken sopimuskauden ilman, että aluevaltuusto olisi tehnyt päätöstä asiassa.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Teuvan vuokralääkärisopimusta ei kilpailutettu uudelleen sen päätyttyä, vaikka aluevaltuusto tai mikään muukaan hyvinvointialueen päätöksentekoelin ei ollut tehnyt mitään päätöstä asiassa. Kuva on Teuvan terveyskeskuksesta.
Arkisto / Juhani Pajunen
TEUVA/JURVA Tejukan sähköpostitse haastattelemat julkisoikeuden professorit antavat Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle pyyhkeitä tavasta, jolla Teuvan ja Jurvan vuokralääkäripalvelut on lopetettu. Teuvan lääkäripalvelut ovat päättyneet sopimuskauden loputtua ja Jurvan lääkäripalvelut kesken sopimuskauden ilman, että aluevaltuusto olisi tehnyt päätöstä asiassa.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide