Takana näkyvät ICON 5 loistoristeilijän monipolttoainetankkien osat ovat valmistumassa hyvää vauhtia. Kuvassa projektijohtaja Panu Perasto (vas.), toimitusjohtaja Janne Halonen ja tuotantopäällikkö Matti Tuomisto poseeraavat paikassa, johon rakennetaan lähiaikoina hallin laajennus.
Henry Aho
Teuvalainen metallialan yritys West Welding Oy valmistaa monipolttoainetankit Meyer Turun valmistamaan ICON 5 -loistoristeilijään. Yrityksen historian suurin kauppa tuo mukanaan muutoksia yrityksen tehdastiloihin sekä myös lähialueen tiestöön.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Takana näkyvät ICON 5 loistoristeilijän monipolttoainetankkien osat ovat valmistumassa hyvää vauhtia. Kuvassa projektijohtaja Panu Perasto (vas.), toimitusjohtaja Janne Halonen ja tuotantopäällikkö Matti Tuomisto poseeraavat paikassa, johon rakennetaan lähiaikoina hallin laajennus.
Henry Aho
Henry Aho
TEUVA West Welding Oy on perustettu vuonna 1993. Yritys tunnetaan Suomessa ja maailmalla monipuolisten paine- ja prosessilaiteratkaisujen suunnittelijana, valmistajana sekä asentajana. Nyt West Welding ottaa jälleen uuden harppauksen eteenpäin, kun se valmistaa monipolttoainetankit Meyer Turun valmistamaan ICON 5 -loistoristeilijään. Royal Caribbean tilaaman ICON -sarjan loistoristeilijöitä on tehty jo kolme ja neljäs on valmisteilla. Viides tulee olemaan hiukan erilainen.
– ICON 5 -aluksen tankit on suunniteltu sekä LNG:n (nestemäinen maakaasu) että biometanolin käyttöön. Ne ovat siis täysin uudenmallisia hybridisäiliöitä ja ne on täytynyt käytännössä suunnitella alusta saakka uudelleen. Biometanolin käyttö vaatii esimerkiksi materiaaleilta erilaisia asioita kuin perinteinen LNG, projektijohtaja Panu Perasto kertoo.
Kauppa on suurin yrityksen historiassa. West Welding valmistaa risteilijään kaksi, tilavuudeltaan 2300 kuution kokoista, monipolttoainetankkia. Projekti on aloitettu helmikuussa ja niiden toimitus on ensi vuoden alkupuoliskolla. Tällä hetkellä säiliöiden valmistus on noin puolessa välissä.
– Säiliöt tulevat olemaan noin 27 metriä pitkiä ja niiden korkeus on kahdeksan metriä ja hieman muita rakenteita sen päälle, Perasto valaisee.
Näin isojen kokonaisuuksien kuljetus ei ole helppo urakka. Sen vuoksi West Welding onkin ollut tiiviisti mukana erikoiskuljetusreitin valmistelussa tehtaalta Kaskisten satamaan.
– Kuljetusten koko tulee olemaan leveydeltään noin 14 metriä ja korkeudeltaan samaa luokkaa. Sen vuoksi tiestöön on tehty aika paljon muutoksia. Perälän koulun kohdalla katuvaloja täytyy siirtää, Karlåvägenin risteystä isontaa samoin kun sen toisessa päässä Teboilinristeystä. Kasitieltä kantatie 67:lle nousevaa ramppia levennetään ja myös Kaskisissa tehdään muutoksia, että kuljetus mahtuu kulkemaan satamaan, Perasto luettelee.
Muutokset eivät rajoitu pelkästään tiestöön, vaan myös kaikki sähkölinjat matkan varrelta on kaivettu maahan.
– Ensimmäinen kuljetus lähtee matkaan vapun tienoilla ja seuraava juhannuksen aikaan. Siinä tehdään kaksi ennätystä. Vappuna lähtevä ensimmäinen säiliö on Suomen suurin erikoiskuljetus ja juhannuksena rikotaan tuore ennätys, sillä toinen kuljetus on vielä suurempi, Perasto hymyilee.
Teille on tehty myös kuntotutkimukset, että ne kestävät raskaat kuljetukset. Kuljetukset suoritetaan yöaikaan siten, että reitti jaotellaan lyhyempiin pätkiin, jotka sitten suljetaan liikenteeltä. Kun kuljetus on kulkenut pätkän loppuun, se avataan ja seuraava suljetaan. Satamasta säiliöt lähtevät laivalla kohti Turun telakkaa.
Myös tehtaalla tarvitaan muutoksia.
– Suurin muutos on se, että jatkamme hallia Perälän suuntaan suurin piirtein saman verran, mitä korkean hallin koko on tällä hetkellä. Tarvitsemme lisää tilaa säiliöiden varusteluun, eli ne valmistetaan jo olemassa olevassa hallissa ja varustellaan lisäosassa, Perasto kertoo.
Koska hallia suurennetaan usealla kymmenellä metrillä, myös pihaa täytyy suurentaa.
– Pihatilaa täytyy olla paljon, sillä lavetit joilla säiliöitä kuljetetaan tarvitsevat paljon tilaa kääntymiseen, Perasto jatkaa.
Samalla tehdään myös pienempiä uudistuksia, kuten uudet sosiaalitilat työntekijöille.
West Weldingillä uskotaan vahvasti tulevaisuuteen.
– Isoille säiliöille on paljon kysyntää maailmalla. Me tahdomme olla mukana koko meriteollisuuden polttoaineiden paletissa.
Valmistuksen lisäksi yritys on keskittynyt yhä vahvemmin myös suunnittelupuoleen.
– Emme tahdo olla ainoastaan hitsaava konepaja, vaan hoidamme koko ketjun suunnittelusta valmistuksen kautta asennuksiin, Perasto sanoo.
West Welding on toiminut Teuvalla jo vuosikymmeniä ja syykin on selvä.
– Kaikkein suurin syy on meidän työntekijämme. Työntekijöidemme ikäjakauma on nuorista vasta ammattiin valmistuneista keski-ikäisten kautta kokeneempiin tekijöihin, jotka osaavat antaa nuorille korvaamatonta tietotaitoa työstä, Perasto tietää.
West Welding myös kouluttaa työntekijöitä oppisopimuksen kautta. Tällä hetkellä yrityksessä on 25 työntekijää, mutta tuore massiivinen tilaus vaatii lisää työvoimaa.
– Lisää tekijöitä tarvitaan ja meillä onkin koko ajan rekry auki. Esimerkiksi uusille jauhekaarihitsareille olisi iso tilaus. Omien työntekijöiden lisäksi tämä projekti työllistää myös alihankkijoita niin paikallisesti kuin alueellisestikin, Perasto jatkaa.
ICON 5 -loistoristeilijän on tarkoitus purjehtia vesillä vuonna 2028.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Takana näkyvät ICON 5 loistoristeilijän monipolttoainetankkien osat ovat valmistumassa hyvää vauhtia. Kuvassa projektijohtaja Panu Perasto (vas.), toimitusjohtaja Janne Halonen ja tuotantopäällikkö Matti Tuomisto poseeraavat paikassa, johon rakennetaan lähiaikoina hallin laajennus.
Henry Aho
Teuvalainen metallialan yritys West Welding Oy valmistaa monipolttoainetankit Meyer Turun valmistamaan ICON 5 -loistoristeilijään. Yrityksen historian suurin kauppa tuo mukanaan muutoksia yrityksen tehdastiloihin sekä myös lähialueen tiestöön.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Takana näkyvät ICON 5 loistoristeilijän monipolttoainetankkien osat ovat valmistumassa hyvää vauhtia. Kuvassa projektijohtaja Panu Perasto (vas.), toimitusjohtaja Janne Halonen ja tuotantopäällikkö Matti Tuomisto poseeraavat paikassa, johon rakennetaan lähiaikoina hallin laajennus.
Henry Aho
Teuvalainen metallialan yritys West Welding Oy valmistaa monipolttoainetankit Meyer Turun valmistamaan ICON 5 -loistoristeilijään. Yrityksen historian suurin kauppa tuo mukanaan muutoksia yrityksen tehdastiloihin sekä myös lähialueen tiestöön.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide