Eija Rintala on toiminut pomona vuodesta 2009 lähtien.
Henry Aho
Tejuka-lehden sivuilla on joitain viikkoja ollut ilmoitus, jossa on etsitty parasta pomoa perusteluineen. Työntekijät ovat saaneet kehua esimiehiään oikein luvan kanssa. Nyt on vuorossa esitellä ensimmäinen heistä.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Eija Rintala on toiminut pomona vuodesta 2009 lähtien.
Henry Aho
Henry Aho
TEUVA Palvelukeskus Vaahteran Oy:n johtaja Eija Rintala astui pomon saappaisiin vuonna 2009. Palvelukeskus Vaahtera tarjoaa yksilöllistä koti- ja siivouspalvelua kotitalouksille ja yrityksille Suupohjan alueella.
– Sitä ennen toimin luokanopettajana. Se ammatti oli minun haaveammattini ja kutsumus. Toimin opettajana yli kymmenen vuotta Teuvalla sekä lähikunnissa. Samalla myös opiskelin ja olin aikeissa lähteä suorittamaan opintoni loppuun. Vanhempani olivat yrittäjiä ja äiti alkoi olla eläkeiässä. Aloimme puhua yrityksen tulevaisuudesta ja sen kautta pitkän harkinnan jälkeen minä siirryin yrityksen johtoon, Rintala muistelee.
Muutaman ensimmäisen vuoden ajan Rintala teki vielä yrittäjyyden lisäksi opettajan sijaisuuksia. Yrittäjäksi ryhtyminen ei ole koskaan kaduttanut, vaikka haasteita on riittänyt.
– Pidin opettajan työstä erittäin paljon ja muistan lämmöllä niitä aikoja. Yrittäjyydessä on omat juttunsa, mutta toisaalta olen voinut käyttää samojakin taitoja ja ominaisuuksiani kuin opettajan työssä aikanaan. Teen työtä persoonana, niillä lahjoilla ja ominaisuuksilla, joita minulle on annettu.
Mikä sitten tekee pomosta niin hyvän, että työntekijät haluavat nostaa häntä esiin?
– Jaa-a, tähän on vaikea itse vastata, mutta ehkä siinä on monta osatekijää. Suurimpana nostaisin esiin sen, että kun toimii johtajana pienessä yrityksessä, on henkilöstöjohtaminen kaikkein tärkein asia. Olen kiitollinen siitä, että meillä on hyvät ja luotettavat työntekijät. Työnantajan ja työntekijän suhteen tulee olla toimiva. On tärkeää, että asioista voidaan ja osataan keskustella avoimesti, eli että on hyvä keskusteluyhteys ja työntekijän arvostus. Ylipäätään haluan korostaa ihmistuntemuksen tärkeyttä. Siitä on valtavasti hyötyä myös asiakassuhteissa ja muissa yrityksen kontakteissa, Rintala tuumaa.
Yrittäjällä tulee olla myös aito innostus liikeideaansa.
– Ajan haasteet täytyy osata kohdata ja kehittyä ajan mukana. Tässä minulla itselläni on hiukan tekemistä, sillä olen vähän sellainen vanhan kansan ihminen, enkä oikein pidä isoista muutoksista. Erityisesti koen, että tekniikka ei ole minun ominta alaani. Se on hurjasti lisääntynyt ja tuonut tullessaan paitsi sujuvuutta ja tehokkuutta, myös paljon haasteita, ainakin minulle, enkä usko olevani yksin tämän tunteen kanssa. Kuitenkin, aikaan täytyy aina yrittää mukautua, Rintala tietää.
Yksi pomon ikävimmistä tehtävistä on työntekijöiden irtisanominen.
– Minun ei ole tarvinnut irtisanoa ketään. Toki määräaikaisia työsuhteita on päättynyt, mutta mistään erityisestä syystä ei ole tarvinnut irtisanoa. Meillä on erittäin hyvä ja pitkäaikainen työvoima. Tässäkin nostan edelleen esiin työntekijöiden kohtelun sekä heidän kohtaamisensa ja sen tärkeyden työntekijöiden viihtyvyyteen. Työntekijöitä tulee kohdella tasavertaisesti sekä yhdenmukaisesti. Hyvä johtaja näyttää myös esimerkkiä työntekijöilleen. Työssämme korostuu myös asiakkaiden kohtaamisen merkitys ja luottamuksellisuus. Teemmehän paljon työtä asiakkaiden omimmalla alueella, eli heidän omissa kodeissaan. Työntekijämme osaavat tämän, Rintala tietää.
Palveluskeskus Vaahterassa työskentelee Rintalan itsensä lisäksi tilanteesta riippuen kuudesta kahdeksaan työntekijää.
Millaisena näet yrityksen tulevaisuuden?
– Ajat ovat hankalat. Hyvinvointialueen muutokset ovat vaikuttaneet työnkuvaan sekä työkohteisiin. Meillä ei ollut intressiä lähteä hyvinvointialueen uusiin kuvioihin mukaan. Tällä hetkellä olen iloinen, että emme lähteneet, sillä se tilanne näyttää kovin epävarmalta. Joitain kohteita noiden muutosten myötä on jäänyt pois, mutta uusia kohteita on tullut tilalle, eli tasapaino on säilynyt aika hyvin. Yrittäjänä olen oppinut sen, että tilanteen heilahtelevat. Uskon, että tällä sektorilla riittää tulevaisuudessakin töitä. Siitä olen erityisen iloinen, että alan imago on noussut. Työntekijöitä ja työtä arvostetaan entistä enemmän, Rintala tuumaa.
Rintalalla on suunnitelmia myös henkilökohtaisen tulevaisuuden varalle.
– En tarkalleen tiedä miten kauan jatkan vielä yrityksen johdossa. Jotain hentoja ajatuksia on alkanut muhia toisenlaisestakin elämäntilanteesta. Tämä on kuitenkin sellaista kokonaisvaltaista työtä, joka vie vähintään ajatusten tasolla erittäin paljon energiaa. Ehkä jätän nämä työt jossain kohtaa lähitulevaisuudessa, Rintala kertoo.
Hänellä on nimittäin unelmia, jotka pitäisi toteuttaa.
– Valmistuin tuossa jokin aika sitten ratkaisukeskeiseksi terapeutiksi ja tahtoisin tehdä niitä töitä. Lisäksi minulla on työnohjaajan koulutus. Kolmas unelma on kirja. Minun päässäni on nyt joitain vuosia ollut kirjan aihio, jonka haluan kirjoittaa, Rintala paljastaa.
Parhaiden pomojen etsintä jatkuu yhä. Ilmoittakaa mielestänne paras pomo tai työnjohtaja sähköpostilla osoitteeseen toimitus@tejuka-lehti.fi
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Eija Rintala on toiminut pomona vuodesta 2009 lähtien.
Henry Aho
Tejuka-lehden sivuilla on joitain viikkoja ollut ilmoitus, jossa on etsitty parasta pomoa perusteluineen. Työntekijät ovat saaneet kehua esimiehiään oikein luvan kanssa. Nyt on vuorossa esitellä ensimmäinen heistä.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Eija Rintala on toiminut pomona vuodesta 2009 lähtien.
Henry Aho
Tejuka-lehden sivuilla on joitain viikkoja ollut ilmoitus, jossa on etsitty parasta pomoa perusteluineen. Työntekijät ovat saaneet kehua esimiehiään oikein luvan kanssa. Nyt on vuorossa esitellä ensimmäinen heistä.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide