Tove Jansson ja kymmenen neitsyttä -dokumenttia esitetään ennen ja jälkeen jokaista oopperanäytöstä Teuvan yhtenäiskoulun auditoriossa.
Linus Lindholm
TEUVA Tove Jansson ja kymmenen neitsyttä -dokumentti kertoo Tove Janssonin Teuvalla viettämästä ajasta, jolloin hän maalasi Teuvan kirkon alttaritaulua, joka oli Janssonin uran ainoa sakraalimaalaus.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄA-
A+
Henry Aho
TEUVA Tove Jansson ja kymmenen neitsyttä -dokumentti kertoo Tove Janssonin Teuvalla viettämästä ajasta, jolloin hän maalasi Teuvan kirkon alttaritaulua, joka oli Janssonin uran ainoa sakraalimaalaus.
– Ajatus dokumentista syntyi jossain oopperaa käsittelevässä kokouksessa. Idea taisi olla lähtöisin Moomin Characters toimitusjohtajalta Roleff Kråkströmiltä, muistelee dokumentin ohjaaja Kira Schroeder.
Vuonna 1982 syntynyt Schroeder on pitkän linjan toimittaja, joka on toiminut muun muassa Ylen ruotsinkielisissä uutisissa sekä kulttuuritoimituksessa.
– Tein aikoinaan Ylellä esitetyn kahdeksanosaisen audiodokumentin Tove Janssonista. Se oli sellainen hyvä suihku muumien ja Tove Janssonin maailmaan. Opin paljon sen dokumentin myötä ja sen jälkeen Moomin Charactersilla oli tarvetta lisäkäsille, joten siirryin heidän palvelukseensa. Nykyinen tehtäväni on Head of content, eli sisältöpäällikkö.
Heti, kun ajatus ja päätös dokumentista oli syntynyt, oli selvää, että Schroeder ohjaisi sen.
– Haluan painottaa, että dokumentti oli iso ryhmäponnistus. Dokumentin aihe on kiinnostava, eivät sen tekijät. Meitä oli kolmen hengen ydinryhmä. Linus Lindholm teki valtavan työn. Hän kuvasi ja leikkasi dokumentin, teki animoinnit sekä äänet. Milla Kallijärvi toimi tuotantokoordinaattorina. Hän vastasi muun muassa runsaasta arkistomateriaaleista ja kuvausjärjestelyistä.
Aivan alussa ohjaajalla ei ollut selvää visiota siitä, millainen dokumentin tulee olla.
– Aihe oli haastava, sillä 50-luvun tapahtumia on vaikea tehdä videomuotoon, etenkin, kun aiheena on yksi teos. Halusimme laajentaa kerrontaa kertomalla myös Toven muista sen ajan isoista seinämaalauksista sekä Teuvan uuden kirkon vaiherikkaasta historiasta. Samalla dokumentti yrittää kuvata julkisen taiteen merkitystä sodanaikaisen valtion jälleenrakentamisessa, ja sidomme Teuvan tapahtumia laajempaan viitekehykseen.
Työryhmälle oli alusta saakka selvää, että he tarvitsevat mukaan myös muita visuaalisia elementtejä taulun lisäksi.
– Halusin mukaan myös Toven kirjoittamat muistiinpanot ja työkirjamerkinnät, joita hän teki muutamaa vuotta aiemmin muraalimaalauksesta, sekä Toven kirjoittamia kirjeitä ja havaintoja Teuvasta. Näiden lisäksi halusimme rekonstruoida maalaamisen työvaiheita. Saimme mukaan kaksi taiteilijaa, jotka ovat kiinnostuneita muraalimaalaamisesta ja siihen kuuluvista menetelmistä. Emme näytä kaikkia työvaiheita eikä niitä tehdä aivan oppikirjan mukaan, mutta niistä saa kuitenkin käsityksen miten Tovenkin työ Teuvalla edistyi vaihe vaiheelta.
Janssonin muistiinpanoissa ja työkirjamerkinnöissä on paljon teknistä tietoa muraalimaalaamisesta ja osa niistä on kirjoitettu Janssonin tapaan runollisella ja kauniilla kielellä. Maalauksen rekonstruoinnissa ei näy taiteilijoita, vaan kuvaus on toteutettu lähikuvauksena, jossa näkyvät ainoastaan taiteilijoiden kädet.
– Yksi mielenkiintoisimmista asioista omasta mielestäni on juuri maalauksen luomisprosessin alku. Tove aloitti teoksensa teon Teuvalla siten, että hän teki luonnoksia, joihin rei`itti henkilöiden ääriviivat. Sen jälkeen luonnokset laitettiin kirkon seinälle ja hiilipusseja käyttäen hiili painettiin reikien läpi seinälle. Näin tehtiin ääriviivat, joiden mukaan Tove alkoi maalata teosta.
Äänensä Tovelle dokumentissa antaa Alma Pöysti.
– Halusin nimenomaan Alman Toven ääneksi dokumenttiin. Alma on tehnyt paljon Tove Janssonia koskevia töitä. Hän on toiminut lukijana äänikirjoissa sekä näytellyt Tovea vuonna 2020 ensi-iltansa saaneessa elämäkerrallisessa draamaelokuvassa. Olen jo toimittaja-aikoinani haastatellut Almaa ja hän on syvästi perehtynyt Toveen ja siihen aikakauteen. Almalla on myös ihana ääni ja tulkinta. Lisäksi hän on kaksikielinen, mikä on tärkeää, sillä dokumentti tehtiin molemmilla kotimaisilla kielillä.
Alma Pöystiä ei nähdä dokumentissa, vaan hän toimii Janssonin äänenä lukien kirjeitä sekä muistiinpanoja. Dokumentin kertojaäänenä toimii Alman veli, näyttelijä Oskar Pöysti.
Tove Jansson ja kymmenen neitsyttä -dokumentti ei olisi onnistunut ilman ulkopuolisten apua.
– Erkki Hakala toimi suunnattomana apuna. Hän yhdisti meitä ja teuvalaisia, joilla on tietoa Tovesta ja hänen ajastaan Teuvalla. Erkin lisäksi toinen korvaamaton henkilö oli Kalervo Niemelä, joka on aivan huikea tietopankki. Emme saaneet aikarajoitteiseen video- ja kuvamuotoon kaikkea sitä tietoa, mitä oli tarjolla, joten kannattaa mennä kuuntelemaan Kalervon luentoja aiheesta. Onneksi meillä oli myös Toven omat merkinnät apuna, sekä useiden asiantuntijoiden haastattelut. Myös Tejuka-lehti oli tärkeässä roolissa, sillä lehdessä olleen ilmoituksen avulla meihin otti yhteyttä sellaiset henkilöt, jotka vielä muistavat ajan, kun Tove oli Teuvalla. Nämä haastattelut olivat kullanarvoisia. Niistä ajoista on kuitenkin jo 70 vuotta aikaa, joten moni aikalainen on jo poistunut keskuudestamme.
Dokumentin ensi-ilta on yhtenäiskoulun auditoriossa ennen Tove Oopperan ensi-iltaa. Sen jälkeen dokumenttia esitetään auditoriossa ennen ja jälkeen jokaisen oopperaesityksen, poislukien iltanäytökset. Iltanäytösten aikana sitä esitetään kaksi kertaa ennen näytöstä, ei näytöksen jälkeen. Lisäksi dokumentti on nähtävillä oopperaviikon aikana Teuvan Kino-Kuvassa. Oopperaviikon jälkeen dokumentti on seuraavan kerran yleisön nähtävillä lokakuussa Helsingissä taidemuseo HAM:ssa.
– Silloin siellä on taidenäyttely Paratiisi, joka keskittyy Tove Janssonin suuriin töihin, eli muraalitöihin.
Sitä ei ole vielä päätetty, mihin dokumentti sen jälkeen menee.
Aiotko itse olla paikalla dokumentin ensi-illassa?
– Kyllä. Koko työryhmä tulee silloin Teuvalle. Haluan vielä lopuksi kiittää kaikkia teuvalaisia. He ovat olleet erittäin innostuneita tästä projektista ja heistä on ollut korvaamatonta apua. Teuvalla asuu ihastuttavia ihmisiä ja meillä on ollut monia hienoja kohtaamisia. Tulemme ilolla Teuvalle ensi-iltaan ja olemme erittäin innoissamme siitä, miten dokumentti otetaan Teuvalla vastaan.
Henry Aho
ARVOSTELU Moni teuvalainen pitää Teuvan kirkon alttaritaulua jokapäiväisenä ja itsestään selvänä asiana. Kerran eräs pääkaupunkiseudulla asuva taiteilijaystäväni teki kirpputorikierroksen, jossa piipahti myös Teuvalla. Vasta myöhemmin hän kysyi, miksen kertonut, että Teuvalla on Tove Janssonin maalama alttaritaulu. Ei se tullut minulle edes mieleen, sillä se on aina ollut kirkossa, eikä ole ollut itselleni mitenkään erikoinen juttu. 3. elokuuta Teuvan yhtenäiskoulun auditoriossa ensi-iltansa saava dokumentti Tove Jansson ja kymmenen neitsyttä avaa kaltaiseni teuvalaisenkin silmät sille, miten erityislaatuinen alttaritaulu Teuvalla todella onkaan.
Dokumentissa käsitellään kattavasti Tove Janssonin Teuvalla viettämää aikaa, joka sai alkunsa Teuvan vanhan kirkon palosta vuonna 1950. Tove Jansson ja kymmenen neitsyttä -dokumentin on tuottanut Moomin Characters Oy, ja se näkyy lopputuloksessa. Esimerkiksi vanhan kirkon palo on kerrottu upeasti käyttäen apuna tehosteita sekä vanhoja valokuvia. Myös musiikki tukee hienosti kerrontaa. Kun siirrytään kolme vuotta eteenpäin, Tove tulee Teuvalle ja pääsee ääneen. Dokumentin pääosassa ovat Janssonin kirjoittamat kirjeet sekä työkirjamerkinnät. Toven äänenä toimii näyttelijä Alma Pöysti, joka on rooliin täydellinen valinta. Olen varmasti nähnyt joskus Janssonin haastatteluita, mutta en muista millainen ääni hänellä oli. Alman ääni menee ainakin minuun täydestä, eikä missään vaiheessa käynyt edes mielessä, että ääni ei kuulu Tovelle itselleen. On hienoa, että kirjeiden sisältöä ei ole muutamassa kohdassa lähdetty sensuroimaan, vaan ne kerrotaan siten kuin Tove ne kirjoitti. Alman veli, näyttelijä Oskar Pöysti, toimii dokumentin kertojaäänenä, ja sopii myös rooliinsa kuin valettu.
Dokumentissa ääneen pääsevät myös taideammattilaiset, sillä Janssonin käyttämiä tekniikoita avataan melko yksityiskohtaisesti hänen työkirjamerkintöjensä pohjalta. Historiallista tietämystä tuovat esiin Tuula Karjalainen, Boel Westi ja teuvalainen Kalervo Niemelä. Vielä näitäkin mielenkiintoisempia ovat aikalaisten haastattelut. He kertovat omista kohtaamisistaan taiteilijan kanssa. Dokumentissa kuullaan esimerkiksi Matti Laurilan mietteitä. Hän oli laulamassa kirkon vihkitilaisuuteen tehtyä kantaattia vuonna 1953. Vaikka Jansson ei Teuvalla ollessaan ollut vielä kansainvälinen tähti, oli hän kuitenkin tunnettu taiteilija Helsingistä, jota ihmiset kävivät ihmettelemässä.
Melkein yhtä paljon kuin dokumentti kertoo Janssonista ja alttaritaulusta, se kertoo myös Teuvan kirkosta ja sen valmistusvaiheista. Olot eivät olleet kovin hyvät niin rakentajilla kuin taiteilijallakaan. Tove kiteyttää sen kirjeessään seuraavasti: ”En ole koskaan kuullut missään kiroiltavan niin paljon kuin Teuvan kirkossa.”
Kaiken kaikkiaan Tove Jansson ja kymmenen neitsyttä -dokumentti on huolella ja erittäin hyvin tehty. Alun perin 20 minuuttiseksi kaavailtu dokumentti paisui 57 minuutin mittaiseksi, mikä on hyvä, sillä vajaan tunnin aikana tarina saadaan kerrottua tarpeeksi seikkaperäisesti.
Kenelle dokumenttia voi suositella? Aivan kaikille. Etenkin teuvalaisille dokumentin katsominen kuuluu yleissivistykseen.
Ajankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Tove Jansson ja kymmenen neitsyttä -dokumenttia esitetään ennen ja jälkeen jokaista oopperanäytöstä Teuvan yhtenäiskoulun auditoriossa.
Linus Lindholm
TEUVA Tove Jansson ja kymmenen neitsyttä -dokumentti kertoo Tove Janssonin Teuvalla viettämästä ajasta, jolloin hän maalasi Teuvan kirkon alttaritaulua, joka oli Janssonin uran ainoa sakraalimaalaus.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide
Tove Jansson ja kymmenen neitsyttä -dokumenttia esitetään ennen ja jälkeen jokaista oopperanäytöstä Teuvan yhtenäiskoulun auditoriossa.
Linus Lindholm
TEUVA Tove Jansson ja kymmenen neitsyttä -dokumentti kertoo Tove Janssonin Teuvalla viettämästä ajasta, jolloin hän maalasi Teuvan kirkon alttaritaulua, joka oli Janssonin uran ainoa sakraalimaalaus.
Jos sinulla ei ole lukuoikeutta, tilaa se
TÄSTÄAjankohtaista
Kysely
luetuimmat
uusimmat
Mielipide